Af - 12/05-16 11:38; Opdateret: 12/05-16 15:27

Drømmen om lange øjenvipper kan lokke dig i abonnementsfældeDrømmen om lange øjenvipper kan lokke dig i abonnementsfælde

Ung iværksætter lokker kvinder i abonnementsfælde. Bondefangeri, snyd, fup! lyder de rasende anmeldelser på Trustpilot.

storybild

Abonnementsfælde. Webshoppen Lashplus.dk lokker med et introtilbud på en øjenvippe-serum til 79 kroner. Først allernederst på hjemmesiden - under betalingsmudulet - fremgår det med utydelig, lysegrå skift på hvid baggrund, at kunden binder sig til et løbende abonnement på 499 kroner, som trækkes på kundens konto hver anden måned. (Billede: Screenshot fra Lashplus.dk)

Drømmer du om lange, fyldige, mørke øjenvipper, så risikerer du at havne i en dyr abonnementsfælde, hvis du - som en række forbrugere allerede har gjort - benytter dig af det såkaldte 'introtilbud' på webshoppen Lashplus.dk.

Her kan man en købe en eyelash serum, som ifølge anprisningerne på shoppen giver '50 procent længere vipper på bare 30 dage' og er 'Nr 1 serum for vipper i dermatologiske tests', til en intropris på bare 79 kroner mod en oplyst førpris på hele 499 kroner.

LÆS OGSÅ: Ny dom: Konkurrence-fuppere får bøde på 80.000 kroner

Men lader man sig lokke at tilbuddet og indtaster sine kontooplysninger, binder man sig samtidig til et løbende abonnement på 499 kroner, som trækkes på kontoen hver anden måned.

Selv om hele konceptet for webshoppen er at sælge lige netop dette løbende abonnement, fremgår denne oplysning først i de to allernederste linjer på hjemmesiden med utydelig lysegrå skrift på hvid baggrund - under betalingsmodulet.

LÆS OGSÅ: Pas på: Gucci-iværksætter er hoppet på Segboard-fup

Klikker man på en af de gentagne købsopfordringer, der ligger på hjemmesiden, føres man videre til betalingsmodulet, hvor disse to utydelige og ikke uvæsentlige linjer lige akkurat ikke er med i skærmbilledet: 'Dit medlemskab bliver efter introperioden på 5 dage fornyet og du vil blive opkrævet kr. 499 inkl. moms for de næste 60 dages medlemskab. Du kan læse mere i vores betingelser.'

- Det må ikke være skjult for forbrugeren, at de binder sig til et løbende abonnement. Med skjult menes også måden, hvorpå oplysninger er placeret på hjemmesiden. Det må ikke være placeret, så forbrugeren risikerer ikke at få øje på det.
Mai Robrahn Hansen, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden

De 14 ud af 16 kunder, der har kvitteret med en rasende, rød stjerne på Trustpilot er ikke i tvivl om, hvad de synes om konceptet. De gennemgående ord er: Fup, svindel, bondefangeri og tyveri.

Ejer af webshoppen, den unge iværksætter Mathias Laurits Bo Jensen, har afvist at lade sig interviewe om sagen, men skriver i en mail til metroxpress, at det fremgår 'tydeligt', at kunderne ved at acceptere introtilbuddet samtidig binder sig til et abonnement.

Specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Mai Robrahn Hansen understreger, at hun udtaler sig generelt om reglerne, men siger:

- Hvis man er en virksomhed, der vil sælge abonnementer, er det selvsagt det allervæsentligste budskab at fortælle forbrugeren i markedsføringen. Forbrugerne skal vide, at hvis de klikker videre indgår de en abonnementsaftale. Det er den vigtigste oplysning for forbrugerne. Hvis det på nogen måde er forsøgt skjult for forbrugerne, vil det være egnet til at vildlede forbrugerne, og så er markedsføringen ulovlig.

LÆS OGSÅ: Kunder raser over nyt bikini-fusk

Mathias Laurits Bo Jensen oplyser i øvrigt til metroxpress, at hans iværksættervirksomhed Eyelash Plus IVS selv har 'designet og udviklet ' og selv får 'produceret' produktet.

Metroxpress har anmodet ham om at fremsende dokumentation for, at produktet beviseligt giver '50 procent længere vipper på bare 30 dage', og at produktet er 'Nr 1 serum for vipper i dermatologiske tests', da markedsføringsloven forbyder 'urigtige angivelser'. Mathias Laurits Bo Jensen har ignoreret metroxpress' anmodning.

LÆS OGSÅ: Kunder raser over mode-webshop

Det er ikke første gang, Mathias Laurits Bo Jensen optræder i spalterne i metroxpress. I august sidste år, erkendte han, at hans modewebshop Milavue.com – som han ikke længere ejer – i strid med markedsføringsloven smykkede sig med fem grønne Trustpilot-stjerner, selv om sandheden var, at knap halvdelen af Trustpilot-
anmelderne havde givet webshoppen én rød stjerne, og shoppen i virkeligheden havde en samlet score på tre gule stjerner.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress