Af - 27/05-16 04:00; Opdateret: 27/05-16 09:54

Der er skide skægt i danske sommerlandeDer er skide skægt i danske sommerlande

Danske top-attraktioner oplever et stigende antal betalende kunder på jagt efter oplevelser. Investeringer i nye forlystelser er svaret på succesen.

Bildstrecke im Grossformat »

Det er skide skægt at drive en dansk forlystelsespark for tiden. Og det kommer oplevelseshungrende gæster til gode.

De fleste store turistattraktioner kan fremvise en solid million-vækst gennem de seneste fem år, viser en gennemgang af attraktionernes regnskaber, som metroxpress har lavet.

Djurs Sommerland har næsten fordoblet antallet af besøgende siden 2007 til rekorden sidste år på over 800.000 betalende gæster.

Interesserer du dig for forbrug og erhverv, og vil du opdateres med artikler om emnerne? Så like MX Penge på Facebook.

Ifølge administrerende direktør, Henrik B. Nielsen, skyldes succesen først og fremmest investeringer i nye top-oplevelser. Senest den 20 millioner kroner dyre forlystelse ‘Søulken,’ der er klar til hujende børn i alle aldre fra sidst i maj.

- Vi har siden 2008 haft en aggressiv strategi, hvor vi har investeret 300 millioner i nye forlystelser. Vi har fokuseret på de store ‘ikonforlystelser,’ som ‘Piraten,’ der er Danmarks største rutsjebane, så der hvert år er noget nyt at opleve her, siger han og fortsætter:

- Det har gjort os i stand til at få større markedsandel i vores nærområde, og vi kan nu tiltrække flere gæster, der gerne kører to timer for at komme.

Oplevelsesforsker fra Roskilde Universitet, Jens Friis Jensen, fortæller, at de danske turistattraktioner overordnet set har knækket koden til at få flere kroner i kasseapparaterne.

- Der er sket et totalt skifte, og det skyldes den øgede konkurrence, at de har fundet ud af, at det kan betale sig at investere i kunderne. Attraktionerne har forstået at forny sig, og så er de også blevet bedre til at investere i selve den oplevelse, det er at komme i parken, ved at de ansatte engagerer sig i de besøgende, så de får en god oplevelse. De gode kundeoplevelser har en effekt i forhold til ‘word of mouth,’ som har en god markedsføringsværdi, siger han.

LÆS OGSÅ: Stor brand i sommerland slukket: Sådan er skaderne

I Legoland er kundeplejen systematiseret for at sikre tilbagevendende besøg. Her bliver de omkring 1400 sæsonarbejdere uddannet i workshops med pædagogik og skuespil, der gør dem i stand til at give besøgende børn en totaloplevelse.

Ifølge HR-director Bente Noringriis giver uddannelsen de ansatte en kreativ værktøjskasse, så de eksempelvis kan improvisere en rask fægtekamp med børnene.

- Hvis en gæst oplever noget nyt, fordi en medarbejder laver noget sjovt, så opnår vi, at gæsten kommer igen, siger hun.

LÆS OGSÅ: Solrig august reddede Fårup Sommerlands 2015

LÆS OGSÅ: Drama i Fårup Sommerland: Mand kørt ned af rutschebane

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress