Af - 22/09-15 19:03

Forsinkede fly har snydt passagererForsinkede fly har snydt passagerer

Ny EU-dom falder på et tørt sted. Flyselskaberne har skjult deres forsinkelser bagved betegnelsen 'teknisk uheld' for at slippe for at give erstatning - det koster samfundet og forvirrer forbrugeren.

storybild

Før den nye EU-dom var det kun fem-ti procent, af dem, der var berettiget til erstatning, der fik den. (Billede: Polfoto)

I slutningen af sidste uge afgjorde EU-domstolen, at passagerer skal have kompensation, hvis der er teknisk fejl med flyet.

Men EU-dom, der falder på et tørt sted. En rapport fra Europa-Kommissionen viser, at det kun har været fem til ti procent af dem, der var berettiget til at få erstatning, som faktisk fik det - før den nye EU-dom.

Ifølge rapporten er en af årsagerne til, at der er så få, der får erstatning, at flyselskaberne er slemme til ikke at oplyse folk om deres rettigheder.

- Vi kan se i vores sagsbehandling, at en af de store problemer har været, at der er uenighed mellem luftfartsselskaberne om, hvor vidt passagererne har ret til at få kompensation, siger Lars Arent.

Han er leder af Forbruger Europa, der er et europisk netværk af forbrugercentre, der kan hjælpe dig i konkrete klagesager mod erhvervsdrivende.

Men med den nye lov kan alle få erstatning, hvis flyet for eksempel er aflyst på grund af teknisk uheld, og de nye skarpe linjer gør forhåbentligt, at de resterende 90-95 procent bliver mere bevidste om, at du har ret til at kræve en erstatning.

LÆS OGSÅ: Pinligt! Steward sender sine bedste hilsner til sexlystent par

Lars Arent fortæller, at flere luftfartsselskaber endda har tyet til at kalde flere slags problemer med flyverne for 'tekniske problemer', da det før den nye EU-dom var en forsinkelsesårsag, som ikke nødvendigvis kaldte på erstatning.

- Forbrugerne er blevet hældt af brættet med den begrundelse, og så må de slås for deres penge i forbrugerklagenævnet, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Drone var tæt på at kollidere med passagerfly

Men at det kun er fem-ti procent, af dem, som faktisk har ret til at få erstatning, som ender med at få det, er dog ikke det samme som, at folk ikke klager. Der har været mange klager fra forbrugere, men det er klager, som før den nye EU-dom ikke nødvendigvis var berettiget til at få kompensation:

- Den største gruppe af de sager, som vi behandler, vedrører flypassagerers rettigheder. Jeg vil tro, at vi behandler 200 sager om året på det område, siger Lars Arent

Foruden at klage til Forbruger Europa, kan forbrugeren også gå til Trafikstyrelsen og Forbrugerklagenævnet.

LÆS OGSÅ: Dansk fly skal redde bådflygtninge i Middelhavet

Med den nye EU-dom kan klagenævnene forhåbentlig få mere fred, og samfundet kan spare penge.

Det vigtigste ved den nye dom er, at den kan være med til, at vi nu får sagerne væk fra domstolene, og det sparer samfundet for omkostninger.
Det siger Lars Arent.


LÆS OGSÅ: Slovenien overvejer at skabe sikker flygtningekorridor

LÆS OGSÅ: DF er klar til flere flygtninge - hvis de rejser igen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress