Af - 04/04-16 06:13; Opdateret: 04/04-16 10:45

Passagerer: Rejsekortets priser er umulige at gennemskuePassagerer: Rejsekortets priser er umulige at gennemskue

Generelt er Rejsekortet er en god ide, som gør det lettere at rejse med den kollektive trafik, men kortet fungerer langtfra optimalt, viser ny rapport. Utilfredsheden med uigennemskuelige priser er steget.

Bildstrecke im Grossformat »

Tilfredsheden med Rejsekortet er på centrale punkter dalet i løbet af de seneste fire år.

Det viser en rapport fra Passagerpulsens hos Forbrugerrådet Tænk, der har sammenlignet Rejsekortets tilfredshedsundersøgelser i årene 2012-2015.

På den positive side synes to ud af tre rejsende, at Rejsekortet gør det lettere at bruge den kollektive trafik. Men blot 16 procent af kortets brugere er tilfredse med muligheden for at danne sig et overblik over priser på rejser. Et fald på 13 procentpoint i forhold til 2012. Også når det kommer til at købe et rejsekort og at tjekke flere ind på kortet, vender forbrugerne i stigende grad tommelfingeren nedad.

- Rejsekortet skal være nemt. Og det er da også positivt, at to ud af tre synes, at kortet gør det lettere at tage den kollektive trafik. Men der ligger stadig et stort arbejde med at forbedre produktet, siger afdelingschef Lone Fruerskov Andersen i Passagerpulsen og peger på kommunikation som det centrale punkt:

- Det bør være let og overskueligt at få information om priser og billettyper, inden man starter på sin rejse, så forbrugerne kan træffe et klart valg.

LÆS OGSÅ: Tusinder af DSB-passagerer snydt med Rejsekortet

Hos DSB håber chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at udviklingen er ved at vende.

- Vi er glade for, at kunderne synes, at Rejsekortet har gjort det nemmere. Men vi tager kritikken alvorligt, siger han og forklarer, at man eksempelvis har gjort det lettere at få et erstatningskort, hvis man mister sit rejsekort, og at skifte Dankort på hjemmesiden.

- Vi vil løbende følge med i, om forbedringerne er tilstrækkelige til at gøre kunderne tilfredse, forsikrer Aske Wieth-Knudsen, som samtidig mener, at en del af den dårlige udvikling kan skyldes, at der er kommet mange nye brugere af Rejsekortet.

- Den faldende tilfredshed kan også skyldes, at der er kommet mange nye kunder i systemet. Vi kan se, at folk, når de vender sig til det, bliver mere tilfredse det.
Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling i DSB.


En af de, der på egen krop har oplevet, at det kan være svært at gennemskue Rejsekorets priser, er Lis Jørgensen fra Hillerød, der ellers vil beskrive sig selv som en erfaren bruger.

Hun kender prisen på den sædvanlige bustur. Men når Rejsekortet skal bruges til en rejse med toget, har hun svært ved at finde ud af, om Rejsekortet altid er den billigste løsning.

- Så skal man ind på hjemmesiden, inden man skal afsted, for at finde ud af, hvad det koster. Hvis man vil sammenligne priser, skal man skrive prisen ned for alle typer billetter, og så kan man bruge en halv time på det.

LÆS OGSÅ: Derfor fungerer rejsekortet ikke for pendlere i hovedstaden

- Det ville jo være rart, hvis man bare kunne se det på stationen, fortsætter hun.
Lis Jørgensen er konsulent og beskriver sig selv om it-nørd. Men til trods for, at hun er vant til at begå sig på en computer, synes hun det er besværligt at få svar på, hvilken billet der bedst kan betale sig.

- Der er helt klart plads til forbedring. De tager ikke brugervenligheden alvorligt, siger Lis Jørgensen.

LÆS OGSÅ: Drop rejsekortet og spar over 9.000 kroner om året

LÆS OGSÅ: Rejsekort eller billet: Dette er billigst

LÆS OGSÅ: Persondata i omløb efter sikkerhedsbrist hos rejsekortet

LÆS OGSÅ: Snyd med rejsekortet: Passagerer kører gratis

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress