Af Ritzau - 16/11-16 14:02; Opdateret: 16/11-16 14:20

Her er eksperternes hårde dom over nyt ugebladHer er eksperternes hårde dom over nyt ugeblad

Tæt På ligner de sladderblade, der allerede står på hylderne, og det kommer bag på lektor i medievidenskab.

storybild

Ugebladet Tæt På har onsdag set dagens lys for første gang, men det springer ikke i øjnene som et helt nyt indslag på de danske sladderhylder.

Det mener flere medieforskere. En af dem er Karen Klitgaard Povlsen, der er lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

- Mit umiddelbare indtryk er, at det er overraskende traditionelt. Det ligner meget det, vi har været vant til at se, siger hun.

Hun havde forventet, at bladet i højere grad havde forsøgt at henvende sig til yngre læsere ved at have et mere enkelt udtryk på forsiden eller mere fokus på digitale medier.

Bladet Tæt På har onsdag prins Henrik, Susse Wold og Caroline Fleming på forsiden af sin debutudgivelse.

Det ligner i layout til forveksling konkurrenterne Her & Nu, Billed-Bladet samt Se og Hør. Logoet er hvid skrift på rød baggrund, og der er ikke sparet på den gule farve på forsiden.

LÆS OGSÅ: Nyt ugeblad i presset marked overrasker konkurrent

Også Kirsten Sparre, medieforsker ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet mener, at Tæt På ligner de blade, der allerede kan findes i de danske aviskiosker.

Journalistisk placerer bladet sig i den milde ende, vurderer hun.

- Tæt På har selv fortalt, at det gerne vil være lidt skarpere. Det lever det ikke rigtig op til, synes jeg, siger Kirsten Sparre og uddyber:

- Hvis man ser på stilen, synes jeg, at det lægger sig et sted mellem Se og Hør og Billed-Bladet. Vi har nogle relativt lange interviews med kendte såsom Kandis-Johnny, men det er ikke så skarpt, som de har snakket om.

Karen Klitgaard Povlsen vil ikke vove sig ud i at spå om, hvorvidt der er et nichemarked for bladet, der fokuserer på dansk sladderstof.

LÆS OGSÅ: Se og Hør-sagens tiltalte står fast på deres uskyld

- Det vil vise sig, om der er et marked. Det er meget svært at sige, fordi de lægger sig så tæt på de andre, siger medieforskeren og uddyber:

- Sladderblade har ikke været helt så voldsomt ramt af læsernedgang som andre, men det er et marked i væsentlig tilbagegang.

Tæt På har rigmanden Karsten Ree i ryggen. Han har dog ikke villet oplyse, hvor stort et beløb han har skudt i projektet eller udtale sig om, hvilke forventninger han har til sin nye investering.

LÆS OGSÅ: Morten Helveg om Se og Hør-sagen: Som at have indbrud

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress