Af - 22/08-16 16:51; Opdateret: 22/08-16 18:34

Denne supermarkedskæde giver alle de andre baghjulDenne supermarkedskæde giver alle de andre baghjul

Vi putter flere varer i kurven hos en udenlandsk discountkæde end hos konkurrenterne.

storybild

Godt kønmandskab har givet denne supermarkedskæde vind i sejlene i Danmark, siger ekspert. (Billede: scanpix/arkiv)

Der ryger flere varer i kurven, når danskerne handler i Rema 1000, end når vi handler hos andre discountkæder. Den norske supermarkedskæde Rema 1000 knuser nemlig alle konkurrenter på det danske discountmarked på helt afgørende nøgletal som størst gennemsnitlig omsætning per butik og højeste omsætning per kvadratmeter butiksareal.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder beretter om kunder med lyst til dyrere varer

Det skriver det norske erhvervsmedie E24.no på baggrund af en analyse fra Retail Institute Scandinavia.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Succesen på det danske marked skal især tilskrives franchise-modellen, som giver de selvstændige købmænd en klar økonomisk egeninteresse i at drive butikker optimalt, siger Henning Bahr, direktør for Retail Institute Scandinavia:

– Det gør, at de har topmotiverede købmænd, som arbejder time efter time for at sikre, at butikken køre.

LÆS OGSÅ: Coop-chef vil have kunder til at købe bedre kvalitet

Sidste år vækstede Rema 1000 med 9,2 procent til en omsætning på 14,3 milliarder kroner i Danmark og er nu den næststørste lavpriskæde i Danmark efter Netto, der sidste år fastholdt status quo og landede en omsætning på omkring 20,6 milliarder kroner.

Henning Bahr påpeger desuden, at Rema 1000 har været dygtige til at finde gode placeringer til sine butikker i Danmark samt tiltrække kunder med sin hybrid af klassisk discount og bredere supermarkedskoncept.

LÆS OGSÅ: Så meget kan du spare ved at vælge discount

Rema 1000’s kommunikationsdirektør, Mette Fossum Beyer, mener, at kædens succes i Danmark blandt andet skyldes satsningen på økologi, som tiltaler de danske forbrugere.

Rema 1000 havde ved årsskiftet 276 butikker i Danmark mod Nettos 460 butikker.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress