Af - 02/10-15 16:28

8 lette råd til hvordan du mindsker kræftfremkaldende stof i din mad8 lette råd til hvordan du mindsker kræftfremkaldende stof i din mad

Drikker du kaffe, spiser du brød, chokolade eller kartofler, så indtager du ofte det kræftfremkaldende stof 'akrylamid'. Her er otte simple råd til, hvordan du i din madlavning mindsker akrylamid.

Bildstrecke im Grossformat »
Kog kartoflerne inden du rister dem. Sådan har kartoflerne brug for kortere tid på panden, og det er eksempelvis ved stegning, at akrylamid dannes i stivelsesprodukter som kartofler. Maden bliver i en mikrobølgeovn sjældent varmere end 100 grader. Ved lavere temperaturer dannes der ikke akrylamid i samme grad som ved tilberedning af maden på panden eller i ovnen, hvor temperaturen typisk er højere. - Indholdet af kulhydrater stiger i kartoflerne, når de opbevares i kølskab, og mere kulhydrat giver risiko for mere akrylamid ved tilberedningen, siger Stine Müller. Mørkt ristet kaffe inderholder mere akrylamid end let ristet kaffe. Jo mindre kaffen er ristet, jo flere naturlige antioxidanter findes i kaffen. Så gå altid efter det let ristede. Det er dog den mellemristede kaffe, du skal gå mest udenom. For der dannes mere akrylamid des hårdere kaffen ristes indtil et vist punkt hvor temperaturen bliver så høj, at akrylamid nedbrydes igen. Læg dine skårne rå kartofler i vand i 20 minutter, inden du bager eller steger dem. -Du får noget af stivelsen ud, når du lægger kartoflerne i vand, og det er ud fra stivelsen, at akrylamid dannes, når vi steger, bager eller rister, siger Stine Müller, som er projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi til metroxpress. Steg kartofler til gul og ikke brun, ligesom brødet heller ikke bør ristes brunt. Jo længere tid fødevarerne får, jo højere temperatur og jo mere brune de bliver, jo større vil koncentrationen af akrylamid være. Selvom fuldkornsbrød og havregryn har et lavt indhold af akrylamid vurderer Fødevarestyrelsen, at det gør mere gavn end skade at spise det, fordi fuldkorn er fyldt med sunde fibre, som har en gavnlig effekt mod kræft, fortæller Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk. Havregryn indeholder akrylamid, fordi det er ristet, mens fuldkornsbrød er bagt. Akrylamid dannes i stivelsesprodukter, når du steger, rister eller bager. Jo mindre stykker, kartoflen er skåret ud i, jo mere af den vil blive stegt ved høj temperatur, fordi der er mere overflade. Det er eksempelvis ved stegning, at akrylamid dannes.

Med otte simple madlavningstricks kan du mindske det kræftfremkaldende stof akrylamid. Kilde: Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk.

Er du en hund efter chokolade, eller kan du ikke vågne rigtigt om morgenen uden at have drukket en kop kaffe - så bør du læse med nu.

Produkter som kaffe, chokolade, chips og morgenmadsprodukter kan nemlig indeholde det kræftfremkalende stof akrylamid. Akrylamid kan også skade nerver, arveanlæg og forplantningsevnen.

LÆS OGSÅ: Tjek op inden du køber: Netbutikker skjuler dårlige anmeldelser

Derfor har Forbrugerrådet Tænk nu lavet nogle simple tips og tricks til, hvordan du kommer udenom akrylamid, uden at spise færre kartofler eller drikke mindre kaffe.

Rådene har metropress fået projektleder Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænks test- og analyseafdeling til at uddybe.

LÆS OGSÅ: Her er mobiltelefonen uden farlige kemiske stoffer

Akrylamid er et stof, der fremkommer ved stegning, bagning og ristning af stivelsesholdige produkter. Men hvis du ikke kan stege, riste eller og bage mindre, så klik dig øverst i artiklen gennem de otte simple tricks til, hvordan du i din madlavning kan mindske eller undgå akrylamid.


LÆS OGSÅ: Flå din pizza ud af bakken hurtigst muligt - se her hvorfor

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet: Mærkning af e-numre vildleder forbrugerne

LÆS OGSÅ: Pas på, når du popper: Disse microovns-popcorn er giftige

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress