Af - 22/08-15 21:13; Opdateret: 30/08-15 09:38

Kreative jobtitler: Hvad arbejder en 'happiness manager' med?Kreative jobtitler: Hvad arbejder en 'happiness manager' med?

Engang hed en 'pedel' bare en pedel, og man vidste, hvad en 'butiksekspedient' arbejdede med. I dag forvirrer mange jobtitler mere, end de gavner.

Bildstrecke im Grossformat »

Her er eksempler på de kreative og uforståelige jobtitler. Kilde: Kaare Danielsen, direktør i Jobindex og Jørn Lund, sprogprofessor og formand for Dansk Sprognævn.

Har du undret dig over, hvad en 'teknisk ejendomsmægler' laver, eller hvad stillingen som FEO indebærer?

- De nye, kreative og udenlandske stillingsbetegnelser breder sig med lynets hast, og der er kun få eksempler på, at det går den modsatte vej. Moderne stillinger kommer ofte til at hedde noget, ingen forstår, siger sprogprofessor Jørn Lund, der er formand for Dansk Sprognævn.

Han forklarer, at fællestrækket ved de nyere stillingsbetegnelser er, at de har 'snobvalue'. Titlerne er ”imponer-ord”.

Vi lever i et konkurrencesamfund, og det gennemsyrer uddannelseslivet. Vi har brug for nye og flottere titler for at fortælle, at vi er på vinderholdet. Men der er noget kejserens nye klæder over det. Man vil imponere andre, uden der er meget substans bag ved det.
Det siger Jørn Lund.

LÆS OGSÅ: Dit udseende skaffer dig jobbet

Et eksempel har direktøren for musikmagasinet GAFFA, Robert Borges, en af de mere kreative titler. Han underskriver sig som 'åndelig leder'.

Men nogle gange er titlerne så kreative, at folk forsøger at oversætte. Metroxpress har talt med Danmarks nok første 'relationschef':

- Der er mange journalister, der gerne vil skrive 'kommunikationschef', når de citerer mig. Men det er altså ikke min titel, siger Mads Ellegård fra Home, der mener, at han var Danmarks første 'relationschef'. En titel, han selv fandt på for tre-fire år siden.

LÆS OGSÅ: Homoseksuelle og transkønnede bliver nedgjort på job

For nogle bliver titlerne dog så kreative, at de ikke kan genkende sig selv i arbejdet.

- Mange af vores medarbejdere krævede nye lønsedler, da vi på sedlen ændrede titlen 'skraldemand' til 'renovationsmedarbejder'. De synes, skrald er skrald, og skrald skal der en skraldemand til at fjerne, siger Fin Nordahl Jacobsen, der er driftsleder i Renovationsfirmaet M. Larsen.

Fin Nordahl Jacobsen har dog ingen forklaring på, hvorfor firmanavnet ikke også er blevet omdøbt.

LÆS OGSÅ: Forsvaret mangler at få besat flere hundrede stillinger

Hos Jobindex har de blandt deres egne medarbejdere haft en sælger, der kaldte sig 'engagement manager':

- Da Jobindex startede og ikke kunne tilbyde så meget i løn, kunne medarbejderne i stedet bestemme deres egen jobtitel. Det gav nogle meget sjove jobtitler, men da firmaet voksede, blev de nye medarbejdere skrupforvirret.

Af hensyn til de nye medarbejdere indførte Jobindex standardiserede jobtitler. Og de standardliserede jobtitler er der også en stor fordel ved, forklarer Jørn Lund:

- Det ærgerlige ved de nye titler er, at de kun er kendt i miljøet, men ikke kendt i samfundet. Det er stort set er kun i journalistkredse, man ved, hvad en jourhavende er. Når titlerne kun forstås i deres miljø, lukker man som branche om sig selv, siger Jørn Lund.

LÆS OGSÅ: Hver niende jagter nyt job i sommerferien

LÆS OGSÅ: Sejt: 14-årig iværksætter leger med de store drenge

LÆS OGSÅ: Knoklede for en dollar om dagen – nu er hun Kinas rigeste kvinde

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress