Af Ritzau - 24/11-16 08:00

Nordea får øretæver i frisk loyalitetsmålingNordea får øretæver i frisk loyalitetsmåling

En ny måling viser, at Nordea oven på de sidste måneders mange historier, falder tungt i tilfredshedsmåling.

storybild

Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, måtte forsøge at forsvare bankens ageren, da Panama-papirerne afslørede hvilke banker, der sendte penge i skattely. (Billede: Free/Nordea)

Det har ikke været gratis for Nordea, at den seneste tid har budt på problemer med lange ventetider, internationalt skattefusk i verdensklasse og dårlig service.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Loyalty Group blandt 4400 danskere er bankens privatkunder de mindst loyale i hele branchen. Det skriver Børsen.

I Loyalty Groups måling er Nordea styrtdykket, når det kommer til kundernes loyalitet, og den ligger nu markant under Danske Banks kunder.

Faldet er samtidig dybere, end det Danske Bank tog i 2012, da kampagnen New Standards gjorde banken til hele Danmarks prygelknabe.

- Det er jeg ked af at læse og tager det meget alvorligt. Det er ikke nogen overraskelse, at Panama-papirerne har påvirket kundernes holdning negativt.

- Samtidig er it-nedbrud og perioder med for lange ventetider på vores telefonbank med til at påvirke det samlede billede, siger Torben Laustsen, direktør i Nordea, til Børsen.

Nordea har da også haft et rædderligt efterår, hvor ikke mindst bankens mange optrædener i de såkaldte Panama-papirer, der afslørede skattely i Panama, kostede dyrt på imaget.

Den pan-skandinaviske bank måtte efter lang tids dansen om den varme grød erkende, at interne procedurer ikke var gode nok, og at man havde hjulpet penge i skattely.

Illoyale kunder er et problem for en bank, da det kan koste både på antallet af kunder og muligheden for at tiltrække nye.

Sådan lyder John Norden, partner i bankportalen Mybanker

- Det er super alvorligt. Konsekvensen er, at det vil kunne mærkes både på bundlinjen og toplinjen, fordi kunderne vil søge væk.

- Banken risikerer altså ikke kun at miste eksisterende kunder, men også at disse kunder i tillæg skræmmer potentielle nye kunder væk, siger han til Børsen.

Ifølge Børsen scorer Arbejdernes Landsbank højest, når det kommer til kundeloyalitet, mens også Nykredit har knas med at vinde kundernes gunst.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress