Af - 09/08-15 18:21; Opdateret: 10/08-15 10:42

Hver anden dansker har købt kopivarerHver anden dansker har købt kopivarer

Salget af kopivarer er eksploderet. Dansk skolelærer er i sit arbejde vidne til, at eleverne bilder hinanden ind, at deres mærketasker er ægte, skønt de ikke passer.

Bildstrecke im Grossformat »

Her er de varetyper, som der er størst risiko for at købe som kopivarer. Kilde: Trendsales.

- Køb min chaneltaske - du får den til under halv pris!

Køb og salg af kopivarer på nettet er steget markant. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Danmarks største modebazar Trendsales. Blandt andet er antallet af Trendsalesannoncer med kopivarer steget med 41 procent blot det seneste år. Et procenttal, som modebazaren arbejder intensivt på at få nedbragt.

27-årige Amalie Svinggaard er skolelære og vidende til, at hendes elever bærer rundt på såvel ægte som uægte tasker af mærker som for eksempel Stella McCartney.

- Det fremmer salget af kopivarer, at det for små piger helt ned til syvende klasse er helt vildt vigtigt at have de rigtige varer. De skal udadtil vise, at de har en vis status ved at se rigtige ud og have de dyre mærker, siger Amalie Svinggaard til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Wow! Så gode er de blevet. Kan du se forskel?

Hver anden dansker har købt en kopivarer, og hver måned det seneste år har Trendsales lukket 5.000-6.000 annoncer, fordi annoncerne indeholdt en kopivarer.

Men selvom det er så udbredt, afholder mere end hver tredje dansker sig fra at italesætte deres holdning overfor venner og bekendte, der går med kopivarer, fordi de er pinlige over det.

Amalie Svinggaard har også overværet, hvordan eleverne på hendes skole bilder deres kammerater ind, at en kopivare er ægte.

LÆS OGSÅ: Forbrugernes vagthund hiver Nordea i retten

Jeg kunne godt se, at varerne ikke var ægte. At de prøver at bilde hinanden det ind, siger jo noget om det store tabu, der er ved at købe kopivarer. Man skal have råd til det rigtige, og det afslører man jo, at man ikke har, hvis man har købt en kopivarer.
Det siger Amalie Svinggaard.

Hun synes, at forældrene må have en holdning til, at deres børn må vente og spare op til, at børnene har råd til at købe den ægte varer.

LÆS OGSÅ: Ny betalingsapp: Spring køen over - betal hjemmefra

Uanset om forældrene tager affære over for deres børns mulige køb og salg af kopivarer, så tager Trendsales også et ansvar. Modebazaren har sit eget kopivare-korps, hvor 70 mænd og kvinder hver eneste dag gennemgår bazaren for nyoprettede varer. En del af disse moderatorer er særligt tilknyttet de mærker, som oftest kopieres, og deres indgående viden om mærket og produkterne gør, at de hurtigt kan lukke en mistænkelig annonce.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget blandt 1300 Trendsalesbrugere den 27. juli 2015.

LÆS OGSÅ: IDEmøblers kunder raser over lange leveringstider!

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress