Af - 24/02-16 14:27; Opdateret: 25/02-16 14:25

DSB lapper smuthul til gratis bustureDSB lapper smuthul til gratis busture

Det nye, digitale klippekort gør det let og billigere at rejse med toget. Og så lapper det et åbent smuthul, der har tilladt rejsende at køre gratis med bussen.

Bildstrecke im Grossformat »

Det er både smart for DSB, Movia og kunderne.

Det nye digitale klippekort, der kan bruges til længere rejser over takstgrænser, sparer både de rejsende for mindst 25 procent af prisen i forhold til enkeltbilletter samt lapper på det smuthul til gratis busture i hovedstadsområdet, som har stået åbent siden Movia afskaffede zoneklippekortet.

Muligheden for gratis busture skyldes en aftale mellem DSB og Movia, der sikrer, at ingen kunder med et ti-turs-klippekort får bøder, hvis det ikke er muligt at stemple.

- Vi har den aftale med Movia, at hvis en kunde påbegynder sin rejse i en bus, hvor der ikke er en automat, der virker, kan kunden køre til stationen og klippe der. Der bliver ikke udstedt afgifter til kunder med et ti-turs-klippekort, der er på vej på en videre rejse, slår chef for forretningsudvikling i DSB, Aske Wieth-Knudsen, fast.

Movia vedligeholder ikke stempelautomaterne, og derfor går stadig flere i stykker ligesom de i nogle nye busser slet ikke findes. Centerchef hos Movia, Søren Englund, oplyser til metroxpress, at omkring halvdelen af stempelautomaterne i busserne er ude af drift.

LÆS OGSÅ: Pendlerklub: Drop DSB og køb svensk pendlerkort med rabat

Til trods for at Movia er ved at udfase stempelautomaterne og DSB med sin nye elektroniske løsning har overflødiggjort papklippekortet, har DSB ingen konkrete planer om helt at afskaffe det.

- Vi kigger på en udfasning, fordi det er et gammelt billetmedie, og de maskiner, man validerer klippekortet i, er gammel teknologi, som efterhånden bliver vanskelig af skaffe. Men vi har ikke på nuværende tidspunkt en endelig plan for, hvornår vi udfaser papklippekortet, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Vi har et hensyn til vores kunder – der skal være en god plan, det skal varsles, og kunderne skal have mulighed for at få refunderet deres kort. Derfor udfaser vi det ikke, før vi er klar med den plan, siger han.

LÆS OGSÅ: Svensk politi anmelder 12 tilfælde af svigtende id-kontrol

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress