Af - 14/11-16 11:31; Opdateret: 14/11-16 12:35

Pyhhaa: MobilePay forsætter med at være gratisPyhhaa: MobilePay forsætter med at være gratis

Vi har i Danmark vænnet forbrugerne til, at betalingsløsninger er gratis for den almindelige forbruger. Det holder vi fast ved, forsikrer MobilePay.

storybild

MobilePay vandt slaget om de danske forbrugere. Swipp blive lagt i graven. (Billede: scanpix/arkiv)

Selv om MobilePay har udkonkurreret betalingsappen Swipp og dermed står tilbage med noget der ligner et monopol på mobil-betaling for almindelige forbrugere i Danmark, kommer Danske Bank, som står bag MobilPay, ikke til at udnytter sejren til at tage betaling for appen eller brugen af den hos helt almindelige private forbrugere.

LÆS OGSÅ: MobilePay-direktør har en super dag

Sådan lyder det fra presseansvarlig i MobilePay Peter Kjærgaard, efter Nordea, Jyske Bank og en række mindre banker har lagt Swipp i graven og er gået sammen om at videreudvikle MobilePay.

- Vi har flere gange sagt – og sat det på skrift- at vi ikke kan forstille os, at der kommer en situation, hvor private brugere skal betale for at bruge MobilePay. Det holdet vi fast ved. Det vil fortsat være erhvervskunderne, der betaler for betalingsløsningerne i MobilePay, ligesom man kender det fra Dankortet (ejet af Nets, red.), siger han og tilføjer:

LÆS OGSÅ: Swipp-ejer ærgrer sig over timing

- I 2005 forsøgte man at indføre brugerbetaling på Dankortet. Det kom man skrækkeligt galt afsted med. I Danmark har vi vænnet forbrugerne til, at det er gratis, mens erhvervslivet betaler. Det er også den model, vi forfølger.

MobilePay blev lanceret i maj 2013. Året efter var appen så udbredt, at MobilePay blev kåret til årets danske ord. Foto: Scanpix/arkiv

Selv om MobilePay er blevet hver mands eje hos den almindelige forbruger, har MobilePay kun en markedsandel på en-tre procent af erhvervskunderne i Danmark.

LÆS OGSÅ: Mobilbetalingens lillebror en dyr fornøjelse for ejere

- I den forstand er vi fortsat en lille spiller i forhold til blandt andet kortbetaling. Vi kommer til at få konkurrence fra Dankort og Mastercard, som arbejder på digitale løsninger, ligesom vi forventer at se store internationale spillere som Apple Pay, Samsung Pay og Facebook på det nordiske marked. Det skal vi kunne matche, og derfor er det godt, at vi nu er flere til at investere i innovationen af MobilePay, siger Peter Kjærgaard.

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet vil stille krav til dominerende Mobilepay

Han tilføjer, at MobilePay sigter mod at blive en elektronisk pengepung, der i fremtiden for eksempel indeholder digitalt kørekort, sundhedskort og andre kort, som man i dag har liggende i fysisk pung.

Både privat- og erhvervskunder kan fortsætte med at bruge Swipp i en overgangsperiode.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress