Af - 18/12-15 12:11; Opdateret: 18/12-15 12:40

Ny dom: Konkurrence-fuppere får bøde på 80.000 kronerNy dom: Konkurrence-fuppere får bøde på 80.000 kroner

Konkurrencer på nettet var fup, der lokkede deltagerne i dyre abonnementsfælder, lyder ny dom. Forbrugerombudsmanden er tilfreds med dommen.

storybild

Firma bag tre fup-konkurrencer får bøde på 80.000 kroner. (Billede: polfoto/arkiv)

Tre konkurrencer, der kørte på nettet i 2012, var vildledende markedsføæriong, der i virkeligehden var en abonnementsfælde, er bandt deltagerne i konkurrencen til løbende abonnementer på 199 kroner om måneden. Det har Retten på Frederiksberg netop afgjort, oplyser Gorbrugerombudsmanden, som politianmeldte firmaet EMG Servive , der stod bag de tre konkurrencer, hvis egentlige – men godt skjulte - formål var at sælge VIP-abonnementer til Radioplanets.com.

EMG Servive har fået en både på 80.000 for vildledende markedsføring. I konkurrencerne skulle man blot indtaste navn og kontaktoplysninger og trykke på 'Deltag', så havde man mulighed for at vinde et rejsegavekort, en iPhone eller en valgfri præmie.

LÆS OGSÅ: Pas på: Konkurrence-sites lokker dig i spam- og abonnementsfælder

Først nederst på siden med konkurrencens mindste tekst stod der, at forbrugerne samtidig blev tilmeldt et betalingsabonnement. Når forbrugerne klikkede på linket til 'betingelser', stod der først et godt stykke nede i betingelserne, at abonnementet løb videre efter prøveperioden og kostede 199 kroner om måneden.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, er godt tilfreds med dommen:

- Dommen er vigtig, fordi vi nu for anden gang får en byrets ord for, at markedsføring kan være vildledende, selvom det rent faktisk står på forsiden af kampagnen, at forbrugerne bliver tilmeldt et betalingsabonnement.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Her er de danske bagmænd bag falske Facebook-konkurrencer

I september i år blev online-marketingfirmaet Orville Media A/S i dømt en bøde på 190.000 kroner i en lignende sag.

Sagen har imidlertid ikke afholdt Orville Media A/S for at fortsætte med sine tvivlsomme forretningsmetoder. Samme måned, som Orville Media A/S fik bøder på 190.000 kroner, afslørede metroxpress, at Orville Media A/S også står bag Facebook-siden 'Danmarks største konkurrencer', hvor man – hvis man ikke læser det med småt – i lighed med de tidligere sager accepterer at blive overdynget med markedsføring på mail, sms, telefon og almindelig post samt påduttet et løbende abonnement på 299 kroner om måneden på backup-systemet WNLI.

LÆS OGSÅ: Bagmænd bag Facebook-konkurrencer sælger dig videre

Dette system drives af firmaet Storage4You ApS, som ejes af Tim Antos Møllegaard. Han er – pudsigt nok - samtidig direktør for og hovedaktionær i Orville Media A/S, som forbrugerombudsmanden bestemt ikke vil afvise, at der er nye sager på vej mod Orville Media A/S.

Så sent som i denne måned afslørede metroxpress, at Orville Media A/S er blevet politianmeldt af Svane Køkkenet for at misbruge Svane Køkkenets varemærke i en falsk facebook-konkurrence.

LÆS OGSÅ: Ny fup-konkurrence snyder tusindvis af danskere

Tim Antos Møllegaard har på intet tidspunktet reageret på metroxpress' henvendelser.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress