Af - 22/02-16 11:15

Mange butiksansatte føler sig presset til at gå syge på arbejdeMange butiksansatte føler sig presset til at gå syge på arbejde

Ny undersøgelse viser, at 45 procent af fagforbundet HK Handels medlemmer har følt sig presset til at tage på arbejde trods sygdom.

Bildstrecke im Grossformat »

Hvad er reglerne for sygemelding - læs flere af dem her.

'Så bliver det 150 kroner' siger kasseekspedienten med hæs stemme, hvorefter hun hoster og bruger lommetørklædet for at komme den våde næse til livs.

Det senarie er langt fra uvirkeligt, skriver Avisen.dk. Flere butiksansatte har følt sig så pressede til at gå på arbejde, at de må trodse deres sygdom.

Det viser en ny undersøgelse, foretaget af Epinion for HK Handel. Her svarer 45 procent af medlemmerne i fagforbundet HK Handel, at de har følt sig presset til at tage på arbejde, før de var blevet raske.

Når man er syg, er man syg og skal ikke presses til at arbejde. Og der er alt for mange, der oplever, at de bliver.
Det siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen til Avisen.dk.

Interesserer du dig for arbejdsforhold, og vil du opdateres om emnerne? Så like MX Penge på Facebook.

Han forklarer, at man både risikerer at smitte andre, hvis man går syg på arbejde, men der vil samtidig være en risiko for, at man ikke selv bliver rigtig rask. Det kan i sidste ende resultere i flere sygedage.

LÆS OGSÅ: Mor skamroser butik: - Endelig fik min søn med ADHD en wow-oplevelse

Undersøgelsen viser samtidig, at cirka hvert sjette medlem har oplevet, at deres chef ringer og spørger, hvad de fejler.

- Det er i strid med reglerne. Indtil man bliver rask, skal de lade en være i fred, siger Kim Jensen til Avisen.dk.

Men der er ingen grund til at blive fornærmet over, at din chef spørger ind til dit helbred, mener ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening Flemming Dressen.

- Arbejdsgivere er jo også mennesker. Så det kan være helt almindelig interesse for deres ansatte, der gør, at de ringer og hører, hvad der er galt, siger Flemming Dressen til Avisen.dk.

Han forklarer, at chefen måske spørger for at få en idé om, hvor længe den ansatte vil være syg, hvilket kan gøre det nemmere for chefen i forhold til planlægningen af vagtplanen.

LÆS OGSÅ: Opråb fra butiksansat: Sure kunder ødelægger julen

LÆS OGSÅ: Se det tankevækkende eksempel: Hvorfor er t-shirten til kvinder dyrere?

LÆS OGSÅ: Far efterlyser ekspedient, der hjalp hans søn.

LÆS OGSÅ: Kreative jobtitler: Hvad arbejder en 'happiness manager' med?

LÆS OGSÅ: KLAMT: Sådan ødelægger discount-butik kasseret mad for skraldere

LÆS OGSÅ: Rema 1000 vil åbne 130 nye butikker i Danmark

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress