Af - 15/01-16 09:12; Opdateret: 17/01-16 09:32

Kunder: Rådden frugt og grønt er hverdag i supermarkederKunder: Rådden frugt og grønt er hverdag i supermarkeder

Knap hver anden supermarkedskunde er den seneste uge stødt på muggen, rådden eller slatten frugt og grønt, viser ny undersøgelse.

Pilrådne gulerødder. Mugne blommer og slatne krydderurter.

Det er langt fra et særsyn, at grøntafdelingerne i danske supermarkeder har varer på hylderne, der er uegnet som menneskeføde. Hele 40 procent af supermarkedskunderne er den seneste uge stødt på rådden eller muggen frugt og grønt, mens 47 procent er stødt på slatten eller runken frugt og grønt.

- Det virker som nogle høje tal. Frugt-og grøntafdelingen sender et signal om hele butkken, og det skal ikke se alt for grelt ud, før kunderne finder et andet sted at handle, siger Henning Bahr, ekspert i detailhandel og direktør for Retail Institute Scandinavia.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Danskernes oplevelse understøttes af en stikprøveundersøgelse af syv supermarkeder, som metroxpress foretog i går. Helt gal var den i en DøgnNetto, hvor der blandt andet var flere poser med gulerødder, der var så fordærvede, at de bogstavelig talt flød ud af posen. Også en Føtex havde problemer. For eksempel var en stor del af krydderurterne meget trætte, og flere varer var mugne og rådne.

LÆS OGSÅ: Nu kan du handle i Bilka om natten

I den anden ende af skalaen udmærkede SuperBrugsen og Rema 1000 sig med et frisk sortiment.

Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen er ikke overrasket over, at SuperBrugsen klarede sig godt i stikprøven:

- Vi gør ekstrem meget ud af at have frisk frugt og grønt, for vi ved, at det har betydning for forbrugernes valg af butik. I SuperBrugsen er der dedikerede medarbejdere til frugt- og grøntafdelingerne.

LÆS OGSÅ: Bilka erkender disse to fejl i Mohamad-sag
Pressechef i Dansk Supermarked Group, som står bag DøgnNetto og Føtex, Mads Hvidved Grand, er ikke tilfreds med den standard, metroxpress mødte under stikprøvekontrollen.

- Det lever selvfølgelig ikke op til vores standard, hvis det forholder sig som beskrevet. Nu skal man naturligvis afholde sig fra at konkludere ud fra en stikprøve, og heldigvis harmonerer jeres fund ikke med de svar, vores eksterne (kontrolpersoner red.) har fået efter med faste intervaller at have spurgt kunderne. Der er billedet et helt andet, siger han og tilføjer:

- Når det er sagt, så betragter vi jeres fund som en anledning til at tjekke op på, hvor vi i de to enkeltstående tilfælde helt åbenlyst ikke lever op til vores egne skrappe kvalitetskrav.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress