Af Ritzau - 08/10-16 22:24

Avis: Mærsk bruger farlig metode til ophugning af skibeAvis: Mærsk bruger farlig metode til ophugning af skibe

To store containerskibe fra Mærsk ophugges i øjeblikket med en farlig og kritiseret metode i Indien.

storybild

Med udsigt til at kunne spare en milliard kroner på de op mod 100 fartøjer, der skal skrottes frem mod 2020, har A.P. Møller-Mærsk besluttet at benytte sig af en kritiseret metode til skibsophug på stranden i Alan, Indien (billedet). (Billede: Free/Mærsk)

A.P. Møller-Mærsk er kommet i modvind, efter at skjulte optagelser fra mediecenteret DanWatch dokumenterer, at virksomheden får ophugget to store containerskibe på åben strand i Alang, Indien.

Det skriver Politiken.

Metoden betragtes som farlig for både arbejdernes sikkerhed og miljøet, fordi olie og giftstoffer blandt andet skylles ud i havet.

Og frem til februar 2016 var Mærsk selv imod metoden. Men med udsigt til at kunne spare en milliard kroner på de op mod 100 fartøjer, der skal skrottes frem mod 2020, har virksomheden, ifølge Politiken, ændret holdning.

Billederne fra DanWatch viser, at sikkerheden for de indiske arbejdere ikke lever op til de standarder, som Mærsk selv kræver af værftet.

Det vurderer blandt andre Peter Hasle, professor ved Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet, efter at have set billederne over for Politiken.

Mærsk erkender, at ikke alt er perfekt på værftet. Men containergiganten vil samarbejde med virksomheden om at forbedre forholdene. Det siger Annette Stube, Maersk Groups direktør for bæredygtighed til Politiken.

Ingvild Jenssen fra den internationale interesseorganisation Shipbreaking Platform, som kæmper imod skrotning af skibe på åben strand, giver dog ikke meget for Mærsks ambitioner:

- Mærsk sender sine skibe på stranden for at opnå den ekstra profit, som ligger i at vælge en lavere standard, siger hun til Politiken.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress