Af - 15/06-15 13:04

Unge: DR er de gamles medieUnge: DR er de gamles medie

Under hver tredje ung bruger DR dagligt, mens ældre er storforbrugere af DR. Unge vil splitte medielicensen op, så de kun skal betale for det DR-indhold, de bruger.

storybild

Den ældre del af befolkningen er storforbrugere af DR. Det er danske unge ikke, viser ny undersøgelse. (Billede: polfoto/arkiv)

Selv om DR gør sig store anstrengelser for at få fat i de unge mediebrugere, kniber det. Blot 29 procent af de 18-29-årige ser tv, lytter til radio eller bruger DR's netmedier dagligt, mens det gælder hele 85 procent af de 60-74-årige. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress.

LÆS OGSÅ: Medieprofiler: DR's tv er blevet for kommercielt

- Unge bruger ikke de gamle flow-medier nær så meget, som den ældre generation. De søger i stedet hen mod digitale og sociale medier, hvor de selv kan vælge, siger lektor og medieforsker Michael Bruun Andersen, RUC, og tilføjer, at det en stor udfordring for DR, at brugerne hos DR i vid udstrækning er ældre end hos andre medier.

Som svar på den udfordring lancerede DR i 2013 DR3, som blev dedikeret til de 15-39-årige. Den seneste opgørelse fra TNS Gallups TV-Meter viser, at det meste sete program på DR3 i uge 23 var den ni år gamle action-film 'Apocalypto'', som blev set af bare 74.000. Spørgsmålet er, om DR3 er et utidssvarende svar på DR's unge-problem? Michael Bruun Andersen hælder mod at svare 'ja':

LÆS OGSÅ: Danskerne: DR er for dyr og ufleksibel

- Det er helt afgørende, at DR får bedre fat i de unge på de digitale og sociale platforme. Hvis ikke DR er tilstede her, dør DR sammen med den ældre generation, som ser flow-tv. DR skal skaffe nye kunder i butikken for at kunne legitimere at få knap fire milliarder kroner i licens om året.

To tredjedele af de 18-29-årige – helt præcis 65 procent – mener, at medielicensen til DR bør splites op, så man kun betaler for de dele af DR, man bruger.

Kanalredaktør på DR3 Irene Strøyer mener, at YouGovs tal er misvisende.

- Det er ikke tal, vi kan genkende, og alene på radio bruger 46,7 procent af de 18-29-årige DR dagligt, siger hun.

LÆS OGSÅ: DR undskylder plan: Ville påvirke politikere

Mens YouGov har spurgt danskerne, hvor ofte de bruger DR på deres egne apparater, tæller det også med hos TNS Gallup, hvis man eksempelvis står i kø hos bageren i fem minutter, og ekspedienten har P3 kørende i baggrunden, oplyser TNS Gallup til metroxpress.

Irene Strøyer påpeger, at der ikke er noget nyt i, at tv generelt har bedre fat i de ældre generationer.

- Det er heller ikke nogen hemmelighed, at også DR på tv har haft svært ved at nå den unge del af befolkningen, og det var derfor, at DR3 blev lanceret. Der er lang vej endnu, men vi har med DR3 formået at vende kurven, og DR står på tv markant stærkere blandt de unge end før lanceringen af DR3, siger hun.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress