Af - 25/08-15 23:13

Parkeringsapp svigter. Kunderne får parkeringsbøder.Parkeringsapp svigter. Kunderne får parkeringsbøder.

EasyParks parkeringsapp misvejleder kunderne, så de får parkeringsafgift. Selskabet vil ikke love de misvejledte kunder pengene tilbage.

Bildstrecke im Grossformat »

Mads Winblad fik en parkeringsbøde, skønt han fulgte EasyParks app.

Mads Winblad fik sig en ærgerlig oplevelse, da han benyttede sig af EasyParks parkeringsap. Han havde betalt det beløb, som appen "krævede", men alligevel kunne han pille en parkeringsafgift ud af bilens forude.

Mads Winblad brugte den funktion i EasyParks app, som hjælper billisterne med at lokalise hvilket område, de har parkeret i.

Men EasyParks lokationsfunktion misvejledte Mark Winblad. Den gav ham en anden områdekode end den, der svarede til det område, han havde parkeret i.

- Jeg tænkte ikke meget over afgiften, da jeg gik ud fra, at det var en fejl. Jeg havde regnet med, at jeg kunne ringe til EasyPark og få afgiften refunderet. Damen i receptionen sagde også, at hun havde hørt om problemet før, siger Mads Winblad.

Men afgiften stod han selv til at betale.

LÆS OGSÅ: Borgmester vil femdoble prisen på gadeparkering

- Vores lokaliseringsfunktion er vejledende. Det påhviler brugerne at sikre sig, at de rent faktisk har parkeret i det korrekte område, når de bruger funktionen. Det står i vilkårene for appen, siger Morten Hother Sørensen, der er administrerende direktør i EasyPark.

Morten Hoter Sørensen forklarer, at appen ikke altid angiver den korrekte zone, fordi modtagerforholdet kan svigte. GPS-signalet svinger efter, hvilken mobil du har, og om du for eksempel står i skyggen af en høj bygning.

Det var samme forklaring, som Mads Winblad fik, da han klagede til firmaet. Og det stiller han sig ikke tilfreds med:

Jeg tænkte nej. Satme nej. Hvorfor skriver de så ikke i en lille boks i lokaltionstjenesten, at man selv skal tjekke efter? Hvorfor gør de det så attraktivt at bruge funktionen, når man ikke kan regne med den?
Spørger Mads Winblad.

De Forenede Danske Motorejere (FDM) mener, at lokalitetsfunktionen burde fjernes fra appen:

- Appen er jo ingen ting værd, hvis man skal tjekke efter hver gang. EasyPark skal lade være med at udbyde den, hvis de ikke kan gøre det bedre, siger Per Alkestrup, der er chef for FDM's rådgivning.

LÆS OGSÅ: Alle hader at få parkeringsbøder – også denne treårige dreng

Han har dog efter længere tids mailkorrespondance fået lov til at slippe for afgiften. Men et kig på firmaets facebook afslører, at der er flere andre, som er faldet i samme ”fælde” som Mads Winblad.

LÆS OGSÅ: Nu bliver det dyrere at parkere forkert i Aarhus

Direktøren forklarer, at EasyPark ikke kan give alle deres penge igen, da der også kan være nogle kunder, som udnytter lokalitetsfunktionens svaghed ved at parkere til en billigere timepris end det egentlig koster i området.

- Vi håber, at vi en dag kan give en afgiftsgaranti. Det bliver, når teknologien er bedre. Vi gør alt, hvad vi kan for at forbedre funktionen.

LÆS OGSÅ: Vold mod p-vagter udløser stribe af påbud fra Arbejdstilsynet

LÆS OGSÅ: Ny smart - verdens mest veludstyrede mikrobil

LÆS OGSÅ: Hun parkerede intelligent - Men havnede så i årelang strid om P-bøde

LÆS OGSÅ: FDM: Nye p-bøder er ulovlige

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress