Af - 13/05-16 16:57

Her er den danske helt, der reddede dig fra Dax WaxHer er den danske helt, der reddede dig fra Dax Wax

Husker du dengang, hvor man skulle have madolie med under bruseren for at vaske hår?

Bildstrecke im Grossformat »

En dansk forretningsmand kuppede Dax Wax på det danske marked. Hans sidste regnskab er en gylden omgang i millionklassen.

Det skriver Børsen.

I 90'erne og begyndelsen af nullerne var det næsten ikke den drengefrisure, der ikke var klistret ind i den seje Dax Wax. Flere frisører advarede imod at den vaniljeduftende, oliebaserede voks, der blandt andet fik skylden for at ødelægge hovedbunden.

LÆS OGSÅ: Fans i chok: Se Thor fra Citybois' nye korte frisure

På det mere lavpraktiske niveau, så var voksen både svær at få ind i, men især ud af håret. Almindelig shampoo var ikke nok, så mange stod og fedtede den spidse frisure ind i alt fra madolie til margarine for at få stadset ud af lokkerne.

Den danske forretningsmand Preben Munch havde virksomheden 'Dansk Frisør Engros' blev i slutningen af 90'erne nødt til at finde et alternativ til den populære voks, da den blev solgt i supermarkederne til under indkøbspris.

- Jeg solgte 27.500 krukker om året, og fra den ene dag til den anden stoppede vi salget," siger han til Børsen.

I stedet drog han på en kosmetikmesse i London, hvor han stødte på en voks, der blev produceret i Australien. Det skulle blive hvidt guld, og kombineret med navnet 'Id,' så skulle det blive begyndelsen på en særdeles god forretning for frisørgrossisten.

- Problemet med Dax Wax var, at du ikke kunne få det ud af håret igen. Det her var lige til at skylle ud, siger Preben Munch til Børsen.

LÆS OGSÅ: Mor raser: Skoleelev blev sendt i isolation på grund af sin frisure

LÆS OGSÅ: Identiske tvillinger vil have identiske børn med den samme mand

De danske frisører tog godt imod den nye voks, og nu er det den, der ofte er at finde i den lokale Føtex eller efter en studsning hos frisøren.

- Vi havde problemer med at nå at få det hjem, for det tog otte uger at sejle. Stort set alle saloner ringede og spurgte, hvor mange de kunne købe, siger Preben Munch til Børsen.

I dag er hårproduktet stadig populær og det går godt for virksomheden bag den populære voks. Der er blevet trukket 10 millioner kroner ud som udbytte efter et flot overskudsresultat på hele 22 millioner kroner før skat.

LÆS OGSÅ: Nettet går amok over denne frisure - kunne du finde på det?

Det er en fordobling i forhold til sidste år, og firmaet har indenfor det sidste år da også udvidet til 31 lande. Tidligere var det blot 13 lande. Heriblandt Sydafrika og Rusland.

H/T: Børsen.

LÆS OGSÅ: TV: Bikinimodel - sådan får du bugt med kønshårene

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress