Af - 02/05-16 06:06

Ny hjemmeside kan spotte om Facebook-konkurrencer er falskeNy hjemmeside kan spotte om Facebook-konkurrencer er falske

"Vind disse designermøbler" Flere og flere opslag på Facebook lokker med præmier, der aldrig bliver udtrukket. Nu gør en ny side det nemt at gennemskue de falske konkurrencer.

Bildstrecke im Grossformat »

Her er eksempler på konkurrencer på Facebook, der vidste sig at være falske.

For nylig likede, delte og kommenterede mere end 35.000 danskere et oplag på Facebook i håb om at vinde 12 minutter i en Elgiganten, hvor man ville få alt, hvad man kunne slæbe med sig ud af butikken.

Men præmien var for god til at være sand, og Facebook-siden "Elgiganten Restlager" viste sig ikke at have noget med Elgiganten at gøre, konstaterede metroxpress.

Den falske konkurrence er dog langt fra enestående. I løbet af kort tid har metroxpress skrevet om flere og flere konkurrencer, der lokker med præmier, som aldrig bliver udtrukket, og hvor firmaerne bag, som oftest ikke eksisterer.

Der er mange råd, som man kan følge, hvis man vil tjekke, om en Facebook-side er falsk, og dermed om konkurrencen på siden ikke er til at stole på. En tjekliste af råd som den dovne dansker dog ikke får gennemgået.

Men nu tilbyder en ny webside at analysere og godkende Facebook-siden for dig. Siden er lavet af virksomheden InCover og har eksisteret i to måneder.

Interesserer du dig for at læse om falske konkurrencer, fupfirmaer og andre pengerelaterede emner? Så like MX Penge på Facebook, hvor du vil blive opdateret med artikler om emnerne.


På hjemmesiden indsætter man Facebook-sidens URL, og så tjekker InCover, hvor troværdig siden er på en skala på 0-100 på baggrund af følgende parametre:

Oprettelses dato

Hvornår er Facebook-siden oprettet?

Opslag


Hvor mange opslag har Facebook-siden haft?

Popularitet


Hvor mange "Synes godt om" har siden?

Billeder


Hvor mange billeder har Facebook-siden?

De Facebook-sider, hvor de falske konkurrencer bliver opslået fra, er ofte oprettet få dage inden opslaget, og de har ofte sparsomt med følgere. Det vil eksempelvis bonne ud på InCovers beregner.

- Der er meget fokus på de falske konkurrencer, og alligevel ser vi igen og igen folk, der deltager i de fjollede konkurrencer. Vi har udviklet den her model for at gøre det nemmere for brugerne at gennemskue konkurrencernes ægthed, siger Cathrine Schrøder fra InCover til metroxpress.

Metroxpress har bedst Janus R. Nielsen, der er it-sikkerhedsekspert hos it-firmaet Anytech365 om at tjekke InCovers model. Hans bedømmelse er meget positiv:

Jeg synes, påfundet er helt fantastisk. Jeg har ikke set nogle lignende modeller. Det er et super godt tiltag, fordi det er så nemt for brugerne.
Det siger Janus R. Nielsen til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Åh nej - er 45.000 danskere faldet for endnu en fup-konkurrence?

Han forklarer, at Facebook i stigende grad bliver en platform for svindlere i takt med, at Facebook bliver brugt til flere og flere ting. Samtidig bliver 'banditterne' smartere, og derfor er der brug for et system, hvorigennem man nemt gennemskuer konkurrencerne og Facebook-siderne.

LÆS OGSÅ: TV: Snød tusindvis af danske Bieber-fans: Derfor gjorde jeg det

LÆS OGSÅ: Bagmænd bag Facebook-konkurrencer sælger dig videre

LÆS OGSÅ: Ny fup-konkurrence snyder tusindvis af danskere

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress