Af - 27/02-16 09:01

Populær konkurrence anklaget for snyd: Sådan er reglernePopulær konkurrence anklaget for snyd: Sådan er reglerne

Tidligere skrev metroxpress om en online pels-konkurrence, der af deltagerne blev anklaget for ikke at udvælge vinderen på retfærdigvis. Nu forklarer Forbrugerombudsmanden reglerne.

Bildstrecke im Grossformat »
Deltagerne i Meotines konkurrence synes, det var lige lovlig heldigt, at konkurrencevinderen havde 12.000 følgere. Flere anklagede Meotine for at snyde med vinderudtrækningen. Klik dig videre for at få seks værktøjer til, hvordan du en anden gang kan tjekke, om en Facebook-konkurrence er falsk. - Brug din sunde fornuft. Hvis præmien er for god til at være sand, er den det også. Hvis præmiens værdi er højere end 10.000, og ikke er udloddet af et stort, velrenommeret firma, bør du væreskeptisk, siger online-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen, der er direktør for IT-firmaet anytech365. Har firmaet bag Facebook-konkurrencen overhovedet en hjemmeside? Hvis ikke, kan du ifølge Janus R. Nielsen næsten være sikker på, at konkurrencen er falsk. Hvis domænenavnet er ender med andet end ".dk" eller ".com", bør du ifølge Janus R. Nielsen være skeptisk. - Hvis hjemmesidens domænenavn (URL-kode) henviser til noget andet, end det firmaet ifølge konkurrencen eller Facebook-siden handler med, kan du næsten være sikker på, at det er fup og svindel, siger Janus R. Nielsen. Står hjemmesidens tekst på dansk, bør du tjekke, om indholdet er skrevet "på rigtig dansk" eller blot er oversat med tjenester som for eksempel Google Translate. Slå firmaet bag konkurrencen op på Trustpilot. Her vil du typisk opleve, at firmaet allerede er blevet vurderet enten negativt eller positivt af flere brugere. En konkurrence om en MacBook Air gik for nogle uger siden amok på Facebook. På få timer havde opslaget fået over 33.000 likes, 37.000 kommenterer, og det blev delt mere end 4.500 gange. Men konkurrencen viste sig at være falsk. Her fortæller bagmanden, hvorfor han satte en falsk konkurrence i gang.

Deltagerne i Meotines konkurrence synes, det var lige lovlig heldigt, at konkurrencevinderen havde 12.000 følgere. Flere anklagede Meotine for at snyde med vinderudtrækningen. Klik dig videre for at få seks værktøjer til, hvordan du en anden gang kan tjekke, om en Facebook-konkurrence er falsk.

"The winner is...". Det var sætningen, der startede en storm af anklager om snyd.

For en uge siden udlovede Meotine en pels i en konkurrence på de sociale medier. Vinderen blev for nyligt offentliggjort, og det viste sig at være en pige med mere end 12.000 følgere. Det var konkurrencens deltagere bestemt ikke tilfredse med. Det skrev metroxpress om tidligere.

- Vinderen har mere end 12.000 følgere, så det er oplagt at bruge hende som vinder og 'promoter' for Meotines produkt, sagde 25-årige Josefine Frees for nyligt til metroxpress. Hun deltog i pelsfirmaets konkurrence.

LÆS OGSÅ: Ny dom: Konkurrence-fuppere får bøde på 80.000 kroner

Men ifølge Meotines ejer, Mathilde Randrup, er det helt tilfældigt, at vinderen blev en person med mange følgere.

- Jeg er ked af, hvis folk føler sig snydt, og jeg vil jo gerne have, at mit firma bevarer et troværdigt image, sagde hun for nyligt til metroxpress.

Næste gang, Meotine afholder en konkurrence, vil Mathilde Randrup filme vinderudtrækningen for at bevise, at vinderen vælges tilfældigt.

Interesserer du dig for Facebook-konkurrencer, og vil du opdateres med artikler om dem, der udmærker sig på en speciel måde og dem, der muligvis er falske, så like MX Penge på Facebook

Metroxpress har kontaktet Forbrugerombudsmanden for at få styr på, hvilke regler der gælder på området. Carsten Strøjer, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, forklarer, at Mathilde Randrup ikke behøver at filme udtrækningen, for at bevise udtrækningens tilfælighed.

- Markedsføringsloven blev ændret 1. juli 2011, og den foreskrev før hen, at man i markedsføringsøjemed ikke måtte bruge lodtrækning eller andre tilfældighedsprægede udtrækninger. Der eksisterer derfor ikke længere et forbud, siger Carsten Strøjer.

Det følger dog af markedsføringsloven, at man skal oplyse deltagerne om, hvordan vinderne udtrækkes. Konkurrencens vinderudtrækning bliver dog først ulovlig, hvis du opstiller betingelser for vinderudtrækningen, som du ikke følger.

- Står der ”Vi trækker en vinder”, så forstår jeg det som en tilfældighedspræget vinderudtrækning. Og det der ligger i det tilfældighedspræget er jo netop, at der ikke foretages nogen bedømmelse af en indsats, siger Carsten Strøjer.

Hvis man bevidst kun vil udtrække en vinder blandt de konkurrencedeltagere, der har flest følgere, er der heller ikke noget ulovligt i det, så længe man i konkurrencebeskrivelsen forklarer, at det kun er de personer med XX-antal følgere, der deltager i udvælgelsesprocessen.

En anden regel omkring vinderudtrækningen er, at der i forbindelse med, at konkurrencen bliver sat i gang, bliver tydeliggjort, hvornår vinderen bliver udtrukket, og hvor dette bliver offentliggjort.

Carsten Strøjer fortæller, at ændringen i markedsføringsloven med ophævelse af det tidligere forbud har betydet et væsentligt fald i antallet af klager over konkurrencer.

LÆS OGSÅ: Fup-Matas og svindel-Fona: IT-svindlere står bag falske Facebook-konkurrencer

LÆS OGSÅ: Bloggere og kendte skal stramme op, når de omtaler produkter

LÆS OGSÅ: Reklamebureau politianmeldt for sangerindes reklamer

LÆS OGSÅ: Anders And og Den Blå Planet undskylder skjult reklame

LÆS OGSÅ: Sådan afkoder du om bloggerens anbefalinger er betalte

LÆS OGSÅ: Pas på: Konkurrence-sites lokker dig i spam- og abonnementsfælder

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress