Af Ritzau - 07/06-16 22:16

Flere falske varer presser ærlige virksomhederFlere falske varer presser ærlige virksomheder

Kopivarer undergraver troværdige mærker og koster danske arbejdspladser, advarer erhvervs- og vækstministeren.

storybild

En lang rækker mærkevarer - blandt andet kosmetik og sko - bliver kopieret. Ifølge Europol stiger produktionen af kopivarer i EU. (Billede: Scanpix/Adek Berry)

Markedet for piratprodukter vokser. Tidligere var det typisk ure og tasker, der blev forfalsket. Nu er det alt fra medicin, kosmetik og madvarer til alkohol og reservedele.

Det er ofte på rejser til udlandet, at falske varianter af velkendte produkter frister danske forbrugere. Men det er en skadelig forretning at investere i kopivarer.

Det er budskabet fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) og en række danske myndigheder, som onsdag sætter fokus på den ulovlige handel.

For ærlige virksomheder går glip af indtægter, når man køber et par falske Nike-sko eller en uægte Chanel-parfume. Og kopierne tærer på de originale mærkers omdømme.

- Vi har alle en interesse i, at de produkter, der sælges, er lovlige. Og at de ikke snylter på andre produkter ved at bruge deres navn eller design.

- Det er ikke fair konkurrence, hvis man laver kopivarer og dermed underminerer de mange brands, der har brugt mange penge på at opbygge troværdighed, siger Troels Lund Poulsen.

I anledningen af Verdens anti-piratkopieringsdag afholder et netværk af danske myndigheder aktioner i blandt andet Københavns Lufthavn, på Hovedbanegården og på metrostationer i København.

Målet er at fortælle forbrugerne, at kopier ikke er uskyldige souvenirs eller gode tilbud.

- Handel med kopivarer går ud over de virksomheder, der udvikler produkter, som bliver kopieret. De mister arbejdspladser i Danmark og resten af Europa.

- Men det handler også om sund fornuft og moral. At man ikke skal være med til at snyde de virksomheder, der er lovlydige, siger Troels Lund Poulsen.

Falske varer udgør op til 2,5 procent af verdens samlede handel ifølge OECD.

Og produktionen af kopivarer inden for EU er stigende, vurderer politisamarbejdet Europol. To tredjedele af de falske produkter i EU kommer dog stadig fra Kina.

Danske virksomheder vurderes årligt at miste salg for 2,7 milliarder kroner - alene på grund af handel med kopivarer i form af tøj, sko og accessories. Det vurderes, at de falske produkter koster samme sektor 363.000 europæiske arbejdspladser.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress