Af - 20/05-15 12:42

Sådan skriver du dine opgaver bedstSådan skriver du dine opgaver bedst

For nogle virker det at isolere sig, mens de skriver store opgaver på studiet, og det vigtigste er at lære noget af processsen, siger eksperter.

storybild

Sofie Mørk Rohde Jensen læser andet år af kandidaten på dansk med film- og medievidenskab som tilvalgsfag. (Billede: Lasse Bak Mejlvang)

Der er idyllisk på solskinsøen Bornholm, hvor 26-årige Sofie Mørk Rohde Jensen er taget i sommerhus med sin kæreste og svoger. Det er imidlertid ikke så meget for at nyde omgivelserne, hun er taget af sted, som det er for at skrive en rapport, der er afsluttende for dette semester på hendes tilvalgsfag film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

- Det passede godt med, at både min kæreste og jeg havde projekter, der skulle ordnes. Jeg kan godt lide det med at komme væk, fordi jeg har nemmere ved at koncentrere mig, så det er en god ramme for at få opgaven færdig, siger hun.

LÆS OGSÅ: DE FEM BEDSTE TIP: Sådan præsterer du dit bedste til eksamen

For tiden er der mange danske studerende, der ligesom Sofie Mørk Rohde Jensen laver afsluttende opgaver hen imod slutningen af semestret. Og ifølge Tine Wirenfeldt Jensen, der i 12 år har undervist i og holdt foredrag om akademisk opgaveskrivning på flere danske universiteter, er det vigtigt for den enkelte studerende at finde ud af, hvordan vedkommende arbejder bedst:

- Nogle er totalt lykkelige over at sidde i deres kælder og skrive i fire måneder, mens andre vil blive sindssyge af det efter 24 timer. Opgaveskrivningsprocessen er en fantastisk mulighed for at lære sig selv at kende som skribent og finde ud af, hvad der fungerer for den enkelte.

I det hele taget er der en stor fordel i at se opgaveskrivningen som en proces, man kan lære en masse af, siger Tine Wirenfeldt Jensen. På den måde kan man blive klogere på sig selv, til næste gang man skal skrive en akademisk opgave.

- Det, man opfatter som rod og vildveje, er en del af læreprocessen. Ideen om, at man først skal skrive, når det hele er på tænkt færdigt, er en af de sikre veje til ikke at få det optimale ud af processen, siger hun.

Det er Josephine Evald, der er socialrådgiver og psykoterapeut ved Studenterrådgivningen, enig i. Hun ser ofte, at studerende har en følelse af, at opgaven skal være perfekt fra starten i stedet for at acceptere, at fejl og ændringer er en del af processen. Derudover er en stor faldgrube, at studerende beskæftiger sig selv med overspringshandlinger, fortæller hun. Og her kan det være en fordel at isolere sig fra sin hverdag:

- Det er vigtigt at skelne mellem fritid og arbejde, og derfor kan der være mange gode ting ved at skrive opgaven andre steder end hjemme og sørge for at slukke alle andre elektroniske medier som Facebook og telefonen.

LÆS OGSÅ: Sladreprogram skal stoppe snyderne til eksamen

I sommerhuset på Bornholm er der hverken trådløst internet eller vaskemaskine, så Sofie Mørk Rohde Jensen har nemmere ved at abstrahere for netop denne form for tidsrøvere. Det er en af grundene til, at hun flere gange har fundet alternative steder at skrive sine opgaver. En anden årsag er, at hun bedre kan koncentrere sig om sin egen proces:

- I København begynder alle at læse til eksamen lige nu. Jeg kan godt blive lidt presset af at holde øje med, hvor langt de andre er kommet. Der kan jeg godt lide at fokusere på mig selv.«

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress