22/03-16 14:06; Opdateret: 22/03-16 14:28

Kendt kursusvirksomhed dømt for falske løfter på nettetKendt kursusvirksomhed dømt for falske løfter på nettet

Probana Business School har brudt markedsføringsloven og fået en bøde. Det er dommen fra Københavns Byret.

storybild

Probana kom i efteråret i clinch med flere større danske virksomheder, der mener, at kursusudbyderen er alt for aggressiv i sin markedsføring. (Billede: Free/Probana)

Kursusvirksomheden Probana, der i efteråret løb ind i en mediestorm, har brudt markedsføringsloven. Administrerende direktør Peter Sonne Joensen, der tegner selskabet juridisk, har fået en bøde på 20.000 kroner.

Det er resultatet af en netop afsagt dom fra Københavns Byret.

Her var Probana og Peter Sonne Joensen anklaget for at have brudt to centrale paragraffer i markedsføringsloven.

Den første var paragraf 3, der beskriver, at selskaber ikke må anvende "vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til at mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet".

Det var Probana anklaget for at gøre, da selskabet fra slutningen af 2012 til midten af 2013 på sin hjemmeside skrev, at kunder kunne spare 10.000 kroner på et kursus i en bestemt periode. Den periode sluttede altid en dag efter.

I dette anklagepunkt blev Probana og Peter Sonne Joensen dømt skyldig.

Tirsdag er det "midlertidige" tilbud fortsat at finde på selskabets hjemmeside og har altså været midlertidigt i tre et halvt år.

Derudover var Probana og Peter Sonne Joensen anklaget for at bryde markedsføringslovens paragraf 6, der handler om, at man ikke må:

- Rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Her blev Probana frifundet af Københavns Byret.

I efteråret kom Probana ud i en større mediestorm, da store selskaber som Novo Nordisk, Novozymes og Siemens kritiserede selskabets markedsføringsmetoder.

Specielt Novozymes gik hårdt til Probana og lukkede ned for alle mails fra kursusudbyderen til sine ansatte.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress