Af Ritzau - 02/06-16 12:27; Opdateret: 02/06-16 14:23

EU vil lukke Uber og hele deleøkonomien ind i varmenEU vil lukke Uber og hele deleøkonomien ind i varmen

Direkte forbud mod aktiviteter i den nye deleøkonomi skal være en sidste udvej, mener EU-Kommissionen.

storybild

Flere steder i Europa har der været protester og sammenstød mellem Uber-chauffører og taxichauffører, der frygter for deres arbejde. Men EU-Kommissionen mener, at den nye deleøkonomi skal ses som en mulighed i stedet for en trussel. (Billede: Scanpix/Thomas Samson)

EU-landene skal lukke kørselstjenester som Uber og udlejningswebsider som Airbnb ind i varmen og opstille fælles rammer for hele den fremadstormende deleøkonomi.

Det foreslår EU-Kommissionen torsdag i et udspil til retningslinjer for den nye deleøkonomi, der i dag bliver behandlet vidt forskelligt rundt omkring i EU's indre marked.

EU-Kommissionens næstformand med ansvar for job og vækst, Jyrki Katainen, siger, at en konkurrencedygtig europæisk økonomi har brug for innovation.

- Europas næste iværksættersucces kan komme ud af deleøkonomien, siger Katainen.

- Vores rolle er at være med til at skabe nogle lovgivningsmæssige rammer, der gør det muligt at udvikle nye forretningsmodeller, samtidig med at vi beskytter forbrugerne og sikrer en rimelig beskatning og rimelige ansættelsesvilkår, siger han.

EU-Kommissionen foreslår, at serviceudbydere kun skal have pligt til at søge tilladelser og licenser, når det er strengt nødvendigt af hensyn til almenvellet.

- Direkte forbud mod en aktivitet skal kun være en sidste udvej, hedder det i EU-Kommissionens udspil.

Kommissionen foreslår samtidig, at digitale platforme, der kun fungerer som mellemled mellem forbrugere og udbydere af tjenesteydelser som kørsel og overnatning, ikke behøver tilladelser og licenser.

Der skal også skelnes mellem folk, der kun tilbyder deres services engang imellem, og folk, der gør det på professionelt niveau.

Men samtidig skal det sikres, at alle betaler skat af deres indtægter, og at forbrugerbeskyttelsen også er intakt i deleøkonomien uden dog at pålægge private serviceudbydere pligter, der er ude af proportion i forhold til deres ydelser.

EU-Kommissionen erkender, at den nye deleøkonomi gør det sværere at skelne imellem, hvem der er selvstændige, og hvem der er ansatte, og det må afgøres fra sag til sag.

Men de nye retningslinjer fastslår, at der vil være tale om et ansættelsesforhold - med alle de rettigheder, det udløser - hvis de, der står bag deleøkonomiens platforme, sætter faste rammer for deres leverandører af tjenesteydelser.

EU-Kommissionen siger, at deleøkonomien kommer, om man kan lide det eller ej, den vil også vokse i Europa, og det handler om meget mere end Uber.

Den nye deleøkonomi skal ifølge kommissionen ikke ses som en trussel mod alt det, der findes i dag, men som en mulighed, for eksempel for folk, der ikke har arbejde i dag eller ønsker et mere fleksibelt job.

- Hvis man tror, at nye forretningsmodeller altid dræber arbejdspladser, så ville der ikke være nogle arbejdspladser tilbage i Europa i dag, siger Jyrki Katainen.

- I de sidste 100 år er der kommet nye forretninger til Europa, hvor nye job har afløst gamle job, siger han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress