Af Jakob Stein og Kristoffer Jonassen - 14/09-16 12:35; Opdateret: 14/09-16 13:19

26-årig dansker lever sneaker-drømmen i Amsterdam26-årig dansker lever sneaker-drømmen i Amsterdam

Michael Lennheden er uddannet industriel designer fra Danmarks Designskole i København. Til daglig arbejder han for skomærket Filling Pieces, der er populært blandt store stjerner

storybild

(Billede: Michael Lennheden )

The Weeknd, Partynextdoor, Zayn Malik, Kylie Jenner, Rick Ross og basketballstjernen Stephen Curry er nogle af de stjerner, som går med sko fra det hollandske skobrand, som Michael Lennheden til daglig designer sneakers for.

Filling Pieces er et ungt populært hollandsk skomærke, der så dagens lys i 2009. Michael arbejder i dag som én af 40 medarbejdere i det anerkendte brand fra Amsterdam, der får produceret sine håndlavede sko i Portugal, og som kombinerer streetwear med high-end fashion.

Et par sneakers fra Filling Pieces

Med en far som er uddannet arkitekt og en opvækst i et hjem omgivet af danske design klassikere blev Michael allerede interesseret i designverdenen som barn. Michaels kreative side startede ligesom så mange andre unge drenge med at tegne i Folkeskolen, når han syntes, at undervisningen var kedelig:

Ville være bildesigner
- Jeg lærte hurtigt at gengive ting, jeg så i min hverdag, på papir. Jeg tegnede alt. Logoer, biler, ting fra magasiner, eller graffiti som jeg spottede på vej hjem fra skole. På et tidspunkt troede jeg faktisk, at jeg skulle være bildesigner og tegnede derfor en del biler. Allerede som ung knægt, var jeg klar til at tage til Californien og uddanne mig som bildesigner, siger Michael.

Men bildesigner i Californien blev det dog ikke til dengang. I stedet fortsatte Michael med at afprøve sig selv kreativt med forskellige udtryksformer og teknikker.

Han malede alt mellem himmel og jord. Graffiti, malerier, portrætter og arbejdede faktisk også kort som tatovør. En gang imellem designede han også albumcovers og plakater for sine venner i det københavnske rapmiljø.

I 2013 startede han på Danmarks Designskole i København.
Michael fortæller at det faktisk først var der, at han for alvor anede en potentiel vej som fremtidig skodesigner. Men det var primært de projekter, som Michael arbejdede på ved siden af skolen, som i høj grad banede vejen for, hvor Michael er i dag som skodesigner.

På Instagram lagde Michael løbende billeder op af forskellige produktdesigns, som han på sin iPad arbejdede på i sin fritid. Han tegnede sportstøj, jakker, rygsække og en masse sneakers. Projekter som der blev vist stor interesse for på det sociale medie.



- Jeg fik en masse positiv feedback på mine skitser, og jeg kunne på et tidspunkt mærke, at jeg havde en streg, som var anderledes og skilte sig ud fra, hvad man ellers så på Instagram.

Imens han studerede på designskolen fik Michael henvendelser fra mange designvirksomheder fra forskellige steder i verden, heriblandt nogle af de største brands såsom Adidas. Den 26-årige designer mener, at det i høj grad er hans måde at visualisere sine designs på, som har givet ham så meget opmærksomhed.

- Jeg tror min styrke er, at jeg er god til at visualisere mine koncepter. Jeg bruger typisk min iPad som værktøj til at rendere mine skitser, og det har helt sikkert givet mig en ny måde at arbejde på, når jeg designer, siger han.

Instagram var vejen frem
Det var altså ved hjælp af sin iPad og særligt i gennem det sociale-medie Instagram, at Michael fandt sin vej ind i det internationale sneaker-miljø, hvor han også kom i kontakt med sin nuværende arbejdsplads:

- En dag kontaktede chefen for Filling Pieces mig, og spurgte om jeg kunne flyve til Amsterdam og møde ham og hans team. To dage senere satte vi os ned og forhandlede en mulig fremtid som den nye skodesigner for FP. Jeg manglede stadig et halvt år af min bacheloruddannelse på Designskolen, så vi skrev kontrakt, og jeg flyttede permanent til Amsterdam allerede dagen efter min afgangseksamen, forklarer Michael.

I dag arbejder Michael som fastansat designer hos brandet, der har ekspanderet gevaldigt i de seneste år. På bare et år er arbejdspladsen vokset fra fire til 40 medarbejdere.

Michael sidder til daglig som én blandt fire designere, der både analogt og digitalt arbejder med at udvikle nye sneakerdesigns til de fremtidige kollektioner.

Han har tæt kontakt med produktionsteamet, som designerne sidder på kontor med. En del af jobbet består også i, at han sammen med virksomheden ofte rejser til Portugal for at gennemgå de nye prototyper og sikre kvaliteten af de kommende kollektioner.

Selvom Michael kun har været ansat siden sommeren 2016, har han allerede haft meget at gøre med den kommende kollektion.

- Jeg har været heldig, at få lov at have et stort ansvar og indflydelse på designet af nye og innovative sko-modeller, som udkommer i 2017. Firmaet har altså vist stor tiltro til mine designs allerede efter et par måneder, siger Michael Lennheden.

Nu kan Michael se frem til næste år, hvor flere af hans skodesigns vil blive lanceret i butikkerne.

- Jeg glæder mig til at se dem på folks fødder. Det bliver lidt som en drøm, der går i opfyldelse, siger han.

Du kan tjekke Michael Lennhedens instagram ud HER.

LÆS OGSÅ: Peter Falktoft designer sko af brugte metroxpress-aviser

LÆS OGSÅ: Sko med indbyggede skærme

LÆS OGSÅ: Sådan fik 20-årig fat i 100 par hypede Yeezy-sko

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress