Af Ritzau - 05/04-16 10:30

Supermarkedschefen drømmer om kvalitetskrævende kunderSupermarkedschefen drømmer om kvalitetskrævende kunder

Dansk Supermarkeds omsætning vokser kun i sneglefart. Discount, russiske sanktioner og billig mælk bremser.

storybild

Dansk Supermarked Group har svært ved at vokse, fordi kunderne går efter billigere varer. (Billede: Free/Dansk Supermarked Group)

Dansk Supermarked Groups Føtexer, Bilkaer og Nettoer bevæger sig kun frem i sneglefart. Alligevel er den administrerende direktør, Per Bank, godt tilfreds, for mens drømmen er købelystne, kvalitetskrævende kunder, er virkeligheden et ryk mod discount.

Gruppens omsætning steg med marginale 0,6 procent i 2015 til 57,5 milliarder kroner. Det til trods fortæller Dansk Supermarked, at man har styrket sin position på markedet for fødevarer.

- Vi er vokset mere end markedet inden for fødevarer, men vores samlede vækst er trukket ned af, at priserne på eksempelvis fladskærme, som vi sælger i Bilka, er faldet markant, siger administrerende direktør Per Bank.

Han vurderer, at fødevaremarkedet er vokset med 1,4 procent i Danmark i 2015 og mindre end det i Europa.

Det er en vækst, der langt fra er imponerende. Den indikerer samtidigt, at den øgede beskæftigelse og stigende realløn ikke er kommet supermarkederne til gode.

- Der er ikke megen vækst, det er der ikke. Vi har set prisfald efter Rusland lukkede grænserne. Der er priserne på eksempelvis frugt og grønt faldet markant. Det samme er sket inden for mejeriprodukter og kød.

- Den anden del er, at vi i Europa ser et yderligere ryk mod discount, hvor priserne er lave. Det er et grundlæggende skift i, hvordan kunderne køber ind, siger Per Bank.

Trods de lavere priser, har Dansk Supermarked øget sit driftsoverskud. Det er sket på baggrund af fyringer, hvor der røg 150 ansatte i administrationen i 2015, samt skarp kontrol med varerne.

Det vil også være måden, at gruppen kan fastholde sit overskud på i fremtiden. For der er ingen lys for enden af tunellen i forhold til det grundlæggende pres på priserne.

- Det er noget, vi bliver nødt til at indstille os på. Jeg tror ikke på, at kunderne skulle begynde at købe mere og være mindre påpasselige med deres penge.

- Drømmescenariet ville være, hvis alle kunder gik efter økologi og kun ville have de varer, der er bedst. Man kan prøve at tale et stort ryk mod økologi og kvalitet op, men det er ikke det, vi ser, afslutter direktøren.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress