15/03-16 16:23

Stor uenighed om afgifters effekt på elbilsalgetStor uenighed om afgifters effekt på elbilsalget

Skatteministeriet og Energistyrelsen har vidt forskellige tal for, hvad afgifter gør ved salget af elbiler.

storybild

Der blev solgt markant færre elbiler i januar og begyndelsen af februar, efter at afgiften på biltypen er blevet hævet. (Billede: Free/Tesla)

Salget af elbiler er faldet som en sten, siden den gradvise indførsel af afgifter på de lydløse biler blev indført til nytår. Samtidig er der stor uenighed om, hvorvidt salget vil komme tilbage.

Energistyrelsen siger nej, Skatteministeriet siger jo, og de to har ikke talt sammen. Det viser et spørgsmål til skatteminister Karsten Lauritzen (V) fra Det Radikale Venstres skatteordfører, Martin Lidegaard.

- Det er for mig svært utilfredsstillende og helt uforståeligt, at Skatteministeriet og Energistyrelsen ikke koordinerer deres prognoser.

- Skatteministeren står på mål for, at det er hans prognoser - som vi jo har forhandlet ud fra - der er de retvisende. Hvis de ikke holder, så må vi politisk finde ud af, hvordan vi kan få dem til at holde, siger Martin Lidegaard.

Problemet består i, at Skatteministeriet i sine prognoser forventer, at der vil blive solgt 24.100 elbiler frem til 2020. Energistyrelsen forventer 1000.

- I forbindelse med udarbejdelsen af basisfremskrivningen (Energistyrelses estimat, red.) har Skatteministeriet og Energistyrelsen ikke haft lejlighed til direkte dialog om prognosen for udviklingen i udbredelsen af elbiler.

- Det er dog lykkedes i det nye år, skriver skatteminister Kristian Lauritzen i svaret til Martin Lidegaard.

Skatteministeriet har i sin prognose vurderet, at salget ikke vil stoppe fuldkomment, skriver ministeriet yderligere.

Imens har man hos Energistyrelsen vurderet, at salget af Tesla-biler, der udgør størstedelen af salget til private, vil falde markant, ligesom det er tilfældet for salget af elbiler til firmaer, kommuner og så videre.

Salget til kommuner, statslige institutioner og selskaber har været drevet af offentlige puljer, der er blevet lukket i forbindelse med den nye finanslov.

I 2015 stod selskaber og statslige institutioner for omkring halvdelen af markedet for elbiler ifølge tal fra De Danske Bilimportører. I 2014 stod ikke-private for to tredjedele af markedet.

- Prognoserne fra Skatteministeriet og Energistyrelsen bygger på forskellige faglige forudsætninger og metoder.

- Prognoser om salget af elbiler er behæftet med stor usikkerhed, hvilket Skatteministeriet har pointeret ved adskillige lejligheder. Skatteministeriet følger udviklingen i salget, men ser pt. ingen grund til at ændre på prognosen, skriver Skatteministeriet.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress