Af Ritzau - 24/05-16 02:10

Spotifys massive investeringer giver stort underskudSpotifys massive investeringer giver stort underskud

Den svenske streamingtjeneste har sidste år tabt næsten 1,3 milliarder kroner.

storybild

Spotifys topchef, Daniel Ek, på et pressemøde i New York i 2015. (Billede: Scanpix/Emmanuel Dunand)

Musiktjenesten Spotify vokser uden at tjene penge. Det er konklusionen, selv om virksomheden har haft indtægter på over to milliarder dollar sidste år.

I alt har virksomheden røde tal på bundlinjen for 1,28 milliarder kroner for sidste år. Det viser årsresultatet fra holdingselskabet Spotify Technologies.

Den svenske streamingtjeneste blev grundlagt i 2008, og den har været en af frontløberne i musikbranchens overgang til streaming. Alligevel har Spotify aldrig skabt overskud på bundlinjen.

Sidste år var ingen undtagelse. Igen viser regnskaberne store underskud for musiktjenesten på trods af, at Spotify har omkring 30 millioner betalende abonnenter.

Pengene vælter da også ind. Tjenesten har det seneste år øget sin omsætning med 80 procent. Det betyder, at den har tjent 1,95 milliarder euro - eller rundt regnet 14,5 milliarder kroner.

Indtægterne fra annoncer blev næsten fordoblet fra året før, og ved årets udgang havde tjenesten 89 millioner aktive brugere mod 60 millioner året før.

Når der alligevel ikke er overskud skyldes det ifølge Spotify selv, at virksomheden prioriterer investeringer.

- Vi tror på, at vores model på sigt vil give profit. Vi tror på, at vi vil skabe store overskud, efterhånden som vi fortsætter vores udvidelse, oplyser Spotify i en meddelelse ifølge nyhedsbureauet AFP.

- Vi vil derfor fortsætte vores investeringer, står der videre.

Spotify har investeret i musikrettigheder og forsøgt at udvide sin kundegruppe ved at investere i videoindhold og lancere et samarbejde med kaffekæden Starbucks for at få nye kunder.

Spotify siger selv, at det kan tilbyde mere end 30 millioner sange til sine brugere, men de står også over for voksende modstand.

Både it-giganten Apple og rapperen Jay-Z har lanceret streamingtjenester, der er i direkte konkurrence med Spotify.

Desuden har prominente navne som Taylor Swift, Adele og Radiohead holdt store dele af deres musik uden for tjenesten. Det er primært sket som en protest mod, at tjenesten kan benyttes gratis.

/ritzau/AFP

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress