Af Ritzau - 24/05-16 20:34

Analytikere: Carlsberg jagter ikke opkøb fra ny mastodontAnalytikere: Carlsberg jagter ikke opkøb fra ny mastodont

Carlsberg har for længst erkendt, at kampen om at vokse sig stadig større er nytteløs, siger analytikere.

storybild

Carlsberg kan ikke følge med, når de andre bryggerigrupper bliver så store. Derfor fokuserer man på den regionale indsats og skærer forretningen til, forklarer analytiker. (Billede: Free/Carlsberg)

Bliver fusionen mellem verdens to største bryggerigrupper, SABMiller og AB InBev, en realitet, vil det få minimal betydning for Carlsberg.

Det vurderer chef-aktieanalytiker hos Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen, efter EU-Kommissionen tirsdag godkendte aftalen på betingelse af, at AB InBev skal sælge stort set hele SABMillers ølforretning i Europa fra.

- Denne her fusion har været længe undervejs, og Carlsberg har allerede lagt en strategi ud fra, at den går igennem. Carlsberg kan ikke følge med, når de andre bliver så store, så derfor fokuserer man mere på den regionale indsats og skærer forretningen til, siger han.

Hvis AB InBev opfylder EU's krav og overtager SABMiller, betyder det, at J.C. Jacobsens gamle bryggeri rykker op fra verdens nummer fire til verdens nummer tre efter Heineken på andenpladsen.

- Carlsberg har erkendt, at det der med at blive og større og større er nytteløst, for denne her fusion skaber en mastodont på markedet i forhold til nummer to og tre, siger Michael Friis Jørgensen.

Derfor satser Carlsberg i stedet på at blive mere aktiv på de markeder, bryggeriet allerede er på frem for at vokse, forklarer analytikeren.

Han vil ikke udelukke, at Carlsberg kunne være interesseret i nogle af de østeuropæiske mærker, der bliver solgt fra, men lige nu tyder intet på det, siger han.

Samme vurdering lyder fra Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

- Carlsberg er ikke aktivt på udkig efter eventuelle opkøb, så jeg ser det ikke som om, at det giver selskabet nogen mulighed for at styrke dets markedsposition. Carlsbergs fokus lige nu er langt mere indadvendt og langsigtet, siger han.

Tilbuddet fra AB InBev svarer ifølge nyhedsbureauet Reuters til en samlet pris for SABMiller på 122 milliarder dollar - svarende til godt 812 milliarder danske kroner.

SABMiller har mærker som Miller, Peroni, Pilsner Urquell og Grolsch, mens AB InBev sidder på Corona, Stella Artois og Budweiser.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress