Af Ritzau - 18/04-16 14:27

Hasbro tjener tykt på skumskydere og stjernekrigereHasbro tjener tykt på skumskydere og stjernekrigere

En af verdens største producenter af legetøj har haft en stærk start på året. Det viser nyt regnskab.

storybild

Kylo Ren er ikke bare ondskabens håndlanger og Han Solos søn. Han er også et hit for legetøjskoncernen Hasbro. (Billede: Free/Hasbro)

De har god grund til at glæde sig hos legetøjsproducenten Hasbro, der har haft en forrygende start på 2016. Selskabet, der producerer alt fra brætspil til skumgummiskydende geværer, har rygvind fra populærkulturen.

I årets tre første måneder kunne Hasbro notere sig en omsætning på 831,2 millioner dollar, svarende til 5,5 milliarder kroner. En stigning på solide 16 procent.

Endnu bedre for dem, der går mere op i profit end barnlige glæder, formåede Hasbro næsten at fordoble sit overskud til 48,8 millioner dollar i forhold til samme periode i 2015.

- Nerf og Play-Doh øgede deres omsætning med tocifrede procentsatser.

- Den store efterspørgsel efter Star Wars fortsatte i første kvartal. Disney Princess og Frozen gik ligeledes frem, skriver selskabet i præsentationen af sit regnskab.

Hasbro ejer selv blandt andre kendte legetøjsmærker som Nerf, en serie af pistoler og geværer, der affyrer skumgummiprojektiler, Magic-kort og brætspillet Matador. De selvejede brands voksede dog kun en smule i kvartalet.

Det var licenserede brands som Star Wars og Disney, der trak læsset.

Star Wars-universet, som skaberen George Lucas solgte til Disney i 2012 for 4,1 milliarder dollar, kom med sin første film i et årti i december. Det skabte enorm, global opmærksomhed om universet.

Hasbro har licens til at sælge legetøj under brandet og har ifølge sin hjemmeside flere end 1000 forskellige af slagsen, blandt andet 78 forskellige lyssværd.

Derudover har Hasbro licensen til at lave legetøj over den voldsomt populære Disney-film Frozen og slog ærkerivalen Mattel i kampen om at få licensen til at lave legetøj over Disney-prinsesser som Askepot og Snehvide.

Det sendte omsætningen i kategorien legetøj til piger op med 50 procent i første kvartal til 173 millioner dollar.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress