11/02-16 14:36

Der var ikke meget pep i Pepsi i 2015Der var ikke meget pep i Pepsi i 2015

På linjen med ærkerivalen Coca-Cola gik det tilbage for Pepsi i 2015, hvor forbrugerne var tilbageholdende.

storybild

Der var ikke meget knas i chipsene eller brus i sodavanden for Pepsi i 2015. Selskabet selv glæder sig over, at man har nået sine egne mål, men tallene i det netop aflagte regnskab for 2015 viser tilbagetog over hele linjen.

Omsætningen faldt til 63,1 milliarder dollar fra 66,7 milliarder dollar i 2014 og resultatet fulgte med.

Mens et nettoresultat på 5,5 milliarder dollar - 36 milliarder danske kroner - nok næppe skaber tumultagtige klagescener på chefgange, var det over en milliard dollar færre end i 2014.

- Vi er glade for at kunne rapportere, at vi har mødt eller overgået alle de finansielle mål, vi satte os for 2015 og demonstrerede en solid forretning trods svingene makroøkonomiske forhold.

- Vores portefølje af produkter er strategisk designet til at modstå de nuværende makroøkonomiske udfordringer, skriver administrerende direktør Indra Nooyi i regnskabet.

Pepsi består ikke bare af kendte sodavandsmærker som Pepsi, 7up og MountainDew, men også chipsprodukter som Lays og Doritos.

Chipsforretningen under Frito-Lays North America klarede sig hæderligt med en lille omsætningsstigning til 14,8 milliarder dollar.

Men forretningen i specielt Europa og Sydamerika havde det hårdt med omsætningsfald på 22 og 13 procent.

Pepsi blev introduceret på markedet i 1893 af apotekeren Caleb Bradham. Op igennem det 20.-århundrede voksede Pepsi sideløbende med Coca-Cola, der har været selskabets ærkerival i over 100 år.

Coca-Cola leverede regnskab tirsdag, og også her var der tilbagegang i salget. Omsætningen faldt til 44,3 milliarder dollar. Til gengæld var Coca-Cola bedre til at omsætte salg til resultat og kunne notere sig et overskud på 7,4 milliarder dollar.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress