Af Ritzau - 03/10-16 07:08

Undgå de typiske begynderfejl for løbereUndgå de typiske begynderfejl for løbere

Du vil gerne i gang med at løbe, men vil også gerne undgå skader og bevare motivationen. Her er nogle bud på, hvordan det gøres.

Der er kamp om pladsen på løbestierne i Danmark, hvor mange motionsløb fortsætter med at sætte nye deltagerrekorder.

Men desværre er det ikke alle deltagere, der fortsætter med at træne efter deres første officielle løb, fordi de mangler motivation eller bliver ramt af skader.

33-årige Esther Baltzer, som er løbecoach og personlig træner, har fundet fem typiske fodfejl, der kan spænde ben, når man gerne vil i gang med at løbe. Og blive ved med det.

1) Springer opvarmningen over

Opvarmning før en løbetur er ikke så meget for at undgå skader. Det er faktisk mere for at få en behagelig oplevelse.

- Hvis du lige er stået ud af sengen eller har siddet stille på arbejdet i otte timer, kan det være en god idé at begynde med fem minutters gang eller helt let opvarmning, inden du løber, forklarer Esther Baltzer.

2) Løber for langt

Når man gerne vil bevise for sig selv og alle andre, at det sagtens kan lade sig gøre at løbe lange ture med det samme, løber nybegyndere ofte ind i skader.

- Folk tror, de er i bedre form, end de er, og derfor kommer de til at overbelaste sener og knogler ved at løbe for langt, lyder det fra Esther Baltzer.

Den advarsel bliver bakket op af den amerikanske løbetræner Jenny Hadfield i magasinet Runner's World.

- Giv dig selv god tid til at bygge distancen op. En tommelfingerregel er, at du ikke må lægge mere end ti procent til per uge, skriver hun i magasinet.

3) Løber for hurtigt

Selv om nybegynderen måske ikke tror, at han eller hun kan løbe hurtigt nok, er det faktisk et reelt problem, at folk forsøger at løbe i for højt tempo. Det er ofte vejen til en overbelastningsskade.

- Du bliver ikke en bedre løber af at løbe hurtigt i begyndelsen, og du får ikke noget ud af at løbe hurtigt. Så snart du øger tempoet, øger du også belastningen for kroppen, siger Esther Baltzer.

4) Glemmer at slappe af

Det lyder som et behageligt råd, men ikke desto mindre er der mange nybegyndere, der glemmer at give kroppen den nødvendige hvile mellem løbeturene. Og det kan give skader, uanset om man er nybegynder eller eliteløber, advarer Esther Baltzer.

5) Mister motivationen

Den sidste fodfejl er en vigtig opsummering af de fire første. Lad være med at sætte barren for højt, både hvad angår distance og tempo.

Det vigtigste er, at man får succesoplevelser på løbeturen, så lysten til at løbe igen er der.

- Du behøver altså ikke være helt smadret, når du kommer hjem fra løbeturen. Det er ikke et succeskriterium i sig selv, forklarer Esther Baltzer.

Fakta: Så mange får idrætsskader

- En undersøgelse fra Aarhus Universitet og Idrættens Analyseinstitut viser, at 27,9 procent af de aktive danskere det forgangne år har været tvunget til at lægge træningen på hylden i en periode på grund af en idrætsskade.

- Løb er den idræt, hvor flest danskere pådrager sig en skade.

Kilder: DGI, Idrættens Analyseinstitut, Aarhus Universitet

/ritzau/FOKUS

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress