Af Ritzau - 28/04-16 12:25

VW ser chance for solid vækst i år trods skandaleVW ser chance for solid vækst i år trods skandale

VW's koncernchef Matthias Müller betoner, at 2016 bliver et overgangsår, hvor der skal ryddes op.

Volkswagens koncerndirektør Matthias Müller, siger, at bilproducenten måtte indkassere et underskud på 127 millioner euro, svarende til 945 millioner kroner i fjerde kvartal af 2015 oven på skandalen omkring snydesoftware, som rystede hele Tysklands bilindustri.

I samme kvartal i 2014 havde den tyske bilproducent et overskud på 780 millioner euro.

Men Müller, der torsdag formiddag stillede op til den store årlige pressekonference sammen med bilfabrikkernes øvrige topledere, mener, at bilgiganten har en chance for solid vækst i år til trods for, at den stadig kæmper med følgerne af skandalen.

VW's største enhed, som er selve brandet Volkswagen, har oplevet tilbagegang som følge af emissionsskandalen.

- Men Volkswagen er meget mere end bare krise. Vi kan alt andet lige næppe undgå at sige, at den nuværende situation kræver alt af os i alle aspekter - inkluderet det finansielle, siger Matthias Müller.

Han betoner, at 2016 bliver et overgangsår, hvor der skal ryddes op efter skandalen, og grundstenene for en bedre fremtid skal lægges.

En forbedring af VW-brandet, som er koncernens største brand målt på volumen og salg, er ifølge koncernens brandingchef, Herbert Diess, afgørende for Volkswagens genkomst oven på skandalen.

Herbert Diess kom til Volkswagen i juli fra konkurrenten BMW og har sat gang i et program på 12 punkter for at genoprette branderts omdømme og koncernens svage marginer samt at sætte gang i besparelser.

Volkswagen var allerede udfordret før skandalen og satsede - nok for enøjet - på salg i Asien - ikke mindst af mærkerne Audi og Porsche.

Ud over de seneste års markedsmæssige udfordringer er VW blevet ramt af afgifter på i alt 16,4 milliarder euro som følge af emissionsskandalen. Dertil kommer udgifter til omstruktureringer i Sydamerika og bestemmelser om at tilbagekalde biler med potentielt defekte airbags i Nordamerika.

Emissionsskandalen startede, da det kom frem, at VW havde installeret software, designet til at snyde i myndighedernes test af VW-dieselbilers udslip af NOx-gasser.

/ritzau/dpa

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress