Af Ritzau - 04/05-16 08:57

Kundernes flugt mod færre kanaler gør ondt hos TDCKundernes flugt mod færre kanaler gør ondt hos TDC

Tv-markedet ændrer sig fundamentalt. Det gør ondt på en aktør som TDC, der tjener penge på store tv-pakker.

TDC's tidligere guldkalv, tv-forretningen, står over for en grum udfordring. Kunderne vil ikke have de store tv-pakker.

Det viser regnskabet for først kvartal, og det er en hovedpine for TDC, som analytiker hos Sydbank Morten Imsgard har fokus på.

- Det er en skidt udvikling for TDC. Hvis man kigger ind i privatforretningen, så er tv noget af det, der springer i øjnene som et sted, der er under pres.

- De ændrede medievaner og kundernes manglende lyst til at have store tv-pakker er virkelig noget, der sætter forretningen under pres, siger Morten Imsgard.

Tallene taler da også deres klare sprog for de første tre måneder af 2016. Mens TDC har fastholdt omkring 1,4 millioner tv-kunder, så er den gennemsnitlige omsætning per kunde ikke steget mærkbart trods en prisstigning på omkring 10 procent 1. januar.

Det er resultatet af, at 31,1 procent af tv-kunderne nu har små pakker mod 30,6 procent i de sidste tre måneder af 2015. Siden starten af 2014 er tallet steget fra 26,8 procent.

- Så det kan godt være, man kan hæve priserne. Men hvis effekten af det mere eller mindre bliver udvandet på tre måneder, så er TDC i en helt ny situation.

- Presset fra kunder, der kun vil have den lille tv-pakke, er nu så stort, at det tydeligt kan ses i regnskabet, siger Morten Imsgard.

Omsætningen inden for tv i Danmark faldt med 0,3 procent til 1073 millioner kroner i første kvartal sammenlignet med starten af 2015 trods prisstigningen.

For hele privatkundedivsionen i Danmark faldt omsætningen år til år med syv procent til 2,7 millioner kroner mens driftsresultatet målt på EBITDA faldt otte procent til 1,6 milliarder kroner.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress