Af Ritzau - 05/08-16 09:04; Opdateret: 05/08-16 10:33

Novo Nordisk bløder-guldæg under pres fra ny konkurrentNovo Nordisk bløder-guldæg under pres fra ny konkurrent

Novo Nordisks bløderforretning er under pres fra et middel, der ikke en gang er på markedet endnu.

Novo Nordisk mærker allerede nu konkurrencen fra et revolutionerende middel på blødermarkeder, der truer med at stjæle selskabets lukrative patienter inden for hæmofili.

Det kan ske på trods af, at produktet ikke engang er på markedet endnu.

Der er tale om produktet ACE910 fra schweiziske Roche. Det behandler blødere på en helt ny måde, der i studier virker både mere effektivt og lettere at tage end Novo Nordisks produkter.

- Man kan se i vores regnskab, at vi har været under pres på blødermarkedet, ikke mindst i USA, siger administrerende direktør for Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen på en telekonference efter offentliggørelsen af regnskabet for første halvår af 2016.

Novo Nordisk har flere midler inden for blødersygdomme, hvor produktet NovoSeven er klart det største. Salget af NovoSeven faldt i første halvår med syv procent til 4,9 milliarder kroner.

I 2015 solgte Novo Nordisk hæmofiliprodukter for 10,6 milliarder kroner, hvilket er en solid stigning fra de 9,3 milliarder kroner, der blev solgt for i 2014.

Men den omsætning gnaver Roches nye middel altså i allerede nu i. Også selv om midlet ikke engang er godkendt til at blive solgt endnu.

- Roche har rekrutteret, og er i gang med at rekruttere, til et stort studie. Det absorberer patienter, der ellers ville have brugt vores eller andres midler. Vi forventer, at studierne vil blive afsluttet i 2017, og at Roche kan få midlet på markedet i 2018, siger Lars Rebien.

Der er ingen tvivl om, at Roches ACE910 kan koste Novo Nordisk dyrt. Finansdirektør Jesper Brandgaard uddyber:

- Det er specielt patienterne, der bruger NovoSeven forebyggende, der kan skifte til Roches nye middel. Samlet vurderer vi, at det er omkring halvdelen af vores forretning inden for NovoSeven, der er sårbar, siger han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress