Af Ritzau - 01/06-16 16:01; Opdateret: 01/06-16 18:33

Forsvaret skærper kontrol med F-16-flydæk efter havariForsvaret skærper kontrol med F-16-flydæk efter havari

Flyvevåbnet øger kontrollen med flydæk efter ulykke med F-16-fly, som havarerede som følge af sprængt dæk.

storybild

Et sprængt dæk var skyld i, at et F-16 fly havarerede ved Rømø i oktober sidste år. Vragdelene, herunder det famøse dæk, blev torsdag vist frem ved en pressebriefing ved Flyvestation Skrydstrup. (Billede: Free/Jan Bjerre Lauridsen, Ritzau)

En mindre del af landingshjulet var blevet tyndslidt, uden at det var blevet opdaget under kontrolprocedurerne.

Det fastslår en havarirapport, som Flyvehavarikommissionen onsdag har lagt frem, efter at et F-16-fly havarerede ved Rømø i oktober. Det skete i forbindelse med en dækeksplosion ved take-off.

Men nu er tolerancen for slid på dæk blevet nedsat, og der er iværksat nye procedurer, der skal sikre, at noget lignende ikke sker igen.

Det siger oberst Karsten Fledelius Jensen, vicechef i Flyverstaben, ved en pressebriefing på Fighter Wing Skrydstrup, den tidligere Flyvestation Skrydstrup.

- Dækket har haft en ekstra slitage på et bestemt punkt. Det kan selvfølgelig ske, men det, vi gør og allerede har gjort, er, at vi har iværksat foranstaltninger, så vi har en ekstra margin i forhold til, hvor meget slitage vi tillader at tage som udgangspunkt, når vi sender fly af sted, siger Karsten Fledelius Jensen.

- Så risikoen har vi allerede nedsat, men man kan selvfølgelig aldrig garantere, at det ikke vil ske igen, siger han under en fremvisning af de forvredne vragdele fra F-16-flyet, der er opmagasineret i en hangar ved den sønderjyske flyvebase.

Det tyndslidte dæk eksploderede kort før take-off, og rystelserne fra eksplosionen fik en del af landingsstellet til at rive sig løs og svinge ned.

Sidstnævnte omstændighed gjorde, at eksperter vurderede, at det ville være hasarderet at forsøge at lande flyet.

Derfor blev konklusionen, at piloten skød sig ud med katapult nordvest for Rømø.

Forinden havde flyvestationen i Skrydstrup afholdt en improviseret telekonference med producenten af flyet, amerikanske Lockheed Martin, om alternative løsninger.

Ifølge formanden for Flyvehavarikommissionen, generalmajor Stig Østergaard Nielsen, er der ikke nogen, der kan lastes for, at det tyndslidte dæk ikke blev opdaget.

- De procedurer, der er og har været hidtil, har været fulgt. Der er ikke fundet tilfælde af, at nogen ikke har gjort, hvad de skulle eller været sløset med arbejde, siger han.

Der har ifølge havarikommissionens formand været otte-ni havarier med F-16-fly i Danmark gennem de 35 år, som flytypen har været på vingerne.

Men man har aldrig set en lignende hændelse, som den der ledte til havariet ved Rømø.

- Det er ikke første gang, at et dæk er eksploderet, og det er heller ikke første gang, at et landingsstel tager skade. Men det er primært sket i forbindelse med landing. Lige den her særlige situation, hvor det sker ved take-off, har vi ikke set før, siger han.

Forsvaret skal nu gennemgå alle anbefalinger fra Flyvehavarikommissionen og derefter tage stilling til, om der skal ske yderligere ændringer eller opstramning af procedurer.

Piloten, der fløj F-16-flyet, var på vingerne halvanden uge efter ulykken.

- Han fik nogle mindre skader ved udskydningen med katapultsædet, men han var hurtigt tilbage igen, og det er vi selvfølgelig superlykkelige for, siger Karsten Fledelius Jensen.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress