Af Ritzau - 05/06-16 11:12; Opdateret: 05/06-16 13:26

Konservative undsiger Løkkes finansiering af nye kampflyKonservative undsiger Løkkes finansiering af nye kampfly

Der må findes en anden løsning, siger Konservatives formand om indkøbet af Danmarks nye kampfly F-35.

Danmarks forsvarspolitik står ved en skillevej, siger formand for Konservative Søren Pape Poulsen søndag i sin grundlovstale.

Han sår stor tvivl om, hvorvidt budgettet kan holdes og sætter spørgsmålstegn ved piloternes arbejdsbetingelser, og antallet af timer et fly skal være på vingerne.

Finansieringen bliver taget fra Forsvarets materielbudget det næste årti.

- Man køber kampfly, men man skriver samtidig under på, at både flåden og hæren i ti år kan få vente sig nogle ordentlige knubs. Det er en aftale, jeg har meget svært ved at se mig selv indgå.

- Så, kære Lars Løkke Rasmussen: Du må finde en anden løsning, siger Søren Pape Poulsen henvendt til Danmark statsminister.

Regeringens udspil til Danmarks nye kampfly er, at der skal købes 27 fly af typen F-35, men Konservative ønsker 43.

Indkøbsprisen alene ventes for 27 fly at blive på 20 milliarder kroner.

- Nuvel, hvis vi ender på 27, må vi så være ærlige og sige, at der er mindre, vi kan. Det er én ting. Men den finansiering, regeringen har lagt op til, er urealistisk – ja, den er nærmest fantasifuld, siger Søren Pape Poulsen.

Forsvarsminister Peter Christensen (V) har tidligere sagt, at han ikke vil afvise at åbne for at tilføre Forsvaret flere penge i forbindelse med næste års forhandlinger om et nyt forsvarsforlig.

Det har SF dog afvist pure.

I en såkaldt dimensioneringsrapport er det blevet vurderet, at med 27 fly vil der i spidsbelastede situationer være opgaver, som Danmark ikke vil kunne løse.

Partierne bag forsvarsforliget diskuterer, om man skal følge regeringens anbefaling om at købe 27 fly fra den amerikanske producent.

Der er ikke en formel bagkant for, hvornår de skal nå frem til enighed.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress