Af Ritzau - 27/10-16 11:46; Opdateret: 08/11-16 13:38

Nykredit-chef vil servicere kunder bedre med færre folkNykredit-chef vil servicere kunder bedre med færre folk

Fyringsrunde i Nykredit kommer kunderne til gode, fordi der investeres i digitale løsninger, siger topchef.

storybild

Nykredit skal sige farvel til 190 ansatte, men det kommer i sidste ende kunderne til gode, siger topchef Michael Rasmussen. Nye digitale løsninger skal lette arbejdet for de ansatte, der så får mere tid og overskud til at møde kunder. (Billede: Free/Colourbox)

Nedskæringer i antallet af ansatte i realkreditgiganten Nykredit skal hjælpe selskabet til at blive mere kundeorienteret.

Sådan lyder forklaringen fra Nykredits topchef, efter at det torsdag blev meldt ud, at der skal siges farvel til 190 ansatte i koncernen. I alt skæres 240 stillinger, hvoraf en del i øjeblikket ikke er besat.

Koncernchef Michael Rasmussen fastholder, at det godt kan lade sig gøre at blive bedre til at møde kundernes behov, selv om man har færre ansatte.

- Vi vil effektivisere den her virksomhed, så det bliver en stærkere virksomhed, og så vi får råderum til at investere i gode nye løsninger.

- Vi får råderum til at digitalisere vores processer og udvikle selvbetjeningsløsninger, så vores medarbejdere får mere tid og overskud til at møde kunder.

- På den måde bliver vi altså mere konkurrencedygtige og relevante for vores kunder både i morgen og på den lidt længere bane. Men også over for vores partnere, bankerne i Totalkredit, siger han.

Nykredit meldte i begyndelsen af året ud, at man på grund af kommende kapitalkrav var nødt til at hæve prisen på boliglån for kunderne i Totalkredit per 1. juli.

Nykredit begrunder også behovet for at spare omkostninger i koncernen med de øgede kapitalkrav.

Spørgsmål: I har jo allerede bedt kunderne om at lægge flere penge for at være med til at styrke kapitalberedskabet, hvorfor er det nødvendigt at spare yderligere?

- Vi er ramt af rammevilkår og regulering, der medfører, at vi skal lægge flere penge til side.

- Det betyder, at vi også er nødt til at tjene flere penge, og i den forbindelse er det rigtigt, at vi i vinter var nødt til at tage en hård, men nødvendig beslutning om at hæve bidragssatserne.

- Men kravene og udfordringerne gør, at vi er nødt til at se på alle resultatposter. Også dem vi selv er herre over - som vores omkostninger.

- Vi gør også det her for at vise, at vi ikke bruger en krone mere end godt er, siger Michael Rasmussen.

Hos fagforbundet Finansforbundet ærgrer formand Kent Petersen sig.

- Vi er klar over, at Nykredit er i en omstillingsproces, men det er ærgerligt, at det er medarbejderreduktioner, der endnu engang hives frem fra værktøjskassen i den henseende, siger Kent Pedersen i en pressemeddelelse.

Samtidig med meddelelsen om højere bidragssatser fortalte Nykredit, at selskabet agter at gå på børsen, så det fremover bliver nemmere at skaffe kapital.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress