21/03-16 05:15; Opdateret: 21/03-16 08:13

Forsinkede flypassagerer venter nu på HøjesteretForsinkede flypassagerer venter nu på Højesteret

Luftfartsselskaber er nervøse for stigende udgifter til erstatninger til forsinkede passagerer.

storybild

Det er blevet populært blandt flyrejsende at søge om erstatning, hvis de er blevet forsinket (arkivfoto). (Billede: Free/Københavns Lufthavne)

Flere tusinde mennesker venter på at få deres krav om erstatning for en forsinket flyrejse afgjort i retten.

Deres sager er blevet udsat på grund af et principielt opgør i Højesteret.

Her skal dommerne mandag se nærmere på, om Primera Air skal betale for forsinkede flyvninger.

Afgørelsen, der ventes senere, kan smitte af på de bunker af andre sager, som har hobet sig op hos Københavns Byret, Retten i Kolding og andre domstole.

Strømmen af klager over forsinkelser vokser, og udviklingen skyldes måske også, at flere selskaber har slået sig op på at hjælpe passagerer med at føre sagerne. "Få op til 4500 DKK pr. person," lokkes der for eksempel med.

Men i selskaberne er der bekymring. Domstolene er for ivrige med at give passagerne medhold, og kompensationerne er nogle gange større end det beløb, som kunderne oprindeligt har betalt for billetten, lyder det.

Og det kan indirekte gå ud over sikkerheden, mener chefkonsulenten i brancheforeningen Dansk Luftfart.

- Hvis det bliver så dyrt at forsinke en afgang, lægges et stigende pres på den enkelte medarbejder, og det kan gå ud over hensynet til sikkerheden, mener Per Henriksen.

En EU-forordning er passagerernes billet til erstatning. Men forordningen drejer sig ikke kun om at beskytte forbrugerne.

Den handler også om hensynet til luftfartssikkerhed og om erhvervets mulighed for at drive luftfart - op netop disse forhold har dommerne generelt skubbet i baggrunden, mener chefkonsulenten. Han understreger, at han ikke udtaler sig om den konkrete sag i Højesteret.

I Højesteret skal dommerne blandt andet se på, om tekniske årsager til en forsinkelse udgør det, som i EU-forordningen kaldes "usædvanlige omstændigheder." Og hvis det er tilfældet, slipper Primera Air for at betale.

Netop tekniske årsager af alle mulige slags er omdrejningspunkt i de mange retssager, der er udsat.

I Københavns Byret er mindst 1400 retssager blevet lagt til side, fordi man venter på landets øverste domstol. Næsten alle sager drejer sig om flere rejsende, oplyser funktionschef Stine Fink Hansen.

I Retten i Kolding er cirka 20 retssager om forsinkelser fra lufthavnen i Billund blevet udsat.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress