24/03-16 16:13; Opdateret: 24/03-16 17:27

Sverige dropper 13 sager mod DSB om manglende id-kontrolSverige dropper 13 sager mod DSB om manglende id-kontrol

DSB har siden januar kontrolleret id på alle passagerer, som vil tage toget over Øresund.

storybild

4. januar indførte Sverige det såkaldte transportansvar. Det betyder, at det er op til transportselskaberne at bevise, at samtlige rejsende har vist gyldigt id. (Billede: Polfoto/Jesper Stormly Hansen)

DSB slipper for at betale 13 bøder på 50.000 svenske kroner stykket.

Den svenske transportstyrelse dropper således 13 sager mod DSB om manglende id-kontrol for passagerer, der er fragtet over Øresund. Det meddeler DSB torsdag.

- Vi har ventet i spænding, og vi er tilfredse med, at sagerne er frafaldet. Vi tager det som et udtryk for, at vores kontrol er god og lever op til de krav, der stilles, siger Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB.

Alle passagerer på Øresundstogene skal stå af i Kastrup Lufthavn. Her skal de igennem en sluse og have kontrolleret deres id, inden de igen kan stige om bord på et tog til Sverige.

Sådan har det været siden landet 4. januar indførte det såkaldte transportansvar. Det betyder, at det er op til transportselskaberne at bevise, at samtlige rejsende har vist gyldigt id.

Som dokumentation for kontrollen tager DSB et foto af den rejsende id, som gemmes en måned.

Selv om det svenske politi har fanget personer uden id ved grænsen, betyder det ikke nødvendigvis, at de ikke har vist id. Derfor er sagerne droppet, fortæller Anna Törnqvist, der er leder af den juridisk afdeling i den svenske transportstyrelse.

- Vi har ikke kunnet vurdere, om transportselskaberne har levet op til deres forpligtelser. Det kan jo for eksempel være, at personerne har smidt deres id væk på rejsen, siger hun.

Det svenske grænsepoliti har tidligere fortalt, at det har mistanke om, at flygtninge viser id i Danmark, men af forskellige grunde ikke ønsker at vise deres id i Sverige, hvor de vil søge asyl.

DSB regner med, at id-kontrollen koster selskabet seks til ni millioner kroner om måneden. Det skyldes dels udgifter til selve kontrollen, dels faldende passagertal.

- Det vil gøre et mærkbart indhug i det overskud, vi kan levere. Desuden betyder det længere rejsetid for vores kunder. Det var vi selvfølgelig helst foruden, siger Aske Wieth-Knudsen.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress