25/01-16 12:10; Opdateret: 25/01-16 15:25

Kampagne skal nedbringe dødsulykker med erhvervskøretøjKampagne skal nedbringe dødsulykker med erhvervskøretøj

Erhvervskøretøj er involveret i hver tredje dødsulykke. Kampagne skal hjælpe, så ansatte kører sikkert.

Selv om du får en mail fra chefen, så lad vær med at læse den, mens du kører bil.

Sådan lyder det fra Rådet for Sikker Trafik, som gennem sin kampagne "Kør bil, når du kører bil" sammen med brancheorganisationen Forsikring & Pension opfordrer virksomheder og kommuner til at stille krav til de ansattes kørsel.

Ifølge rådet er der i hver tredje dødsulykke et erhvervskøretøj involveret, og da meget få ulykker skyldes vejen eller tekniske fejl på køretøjet, er der derfor behov for at gøre virksomhederne opmærksomme på, at de kan være med til at forhindre ulykker.

- Virksomhederne har ansvar for, at de biler, som de sender ud i trafikken, ikke bliver involveret i ulykker, men også for at passe på deres medarbejdere, siger projektleder Lisbeth Sahl til Ritzau.

- Der er mange, der kører mange timer og mange kilometer i løbet af en arbejdsdag. Så hvis vi kan få virksomhederne til at sikre sig, at flere medarbejdere koncentrerer sig om at køre bil, når de kører bil, vil det betyde færre ulykker, siger hun.

Fra 2010 til 2014 har 1015 mennesker mistet livet i trafikken og desuden er 9875 kommet alvorligt til skade.

De hyppigste årsager til trafikulykker er for høj fart og uopmærksomhed. Det viser en analyse fra 2015 af alle alvorlige trafikulykker fra Vejdirektoratet.

Spørgsmål: Hvordan skal virksomhederne konkret sikre sig sikker kørsel fra de ansatte?

- Mange medarbejdere kan føle sig presset til at svare chefen, hvis han eller hun sender en mail.

- Her kan chefen hjælpe med at lave regler og sige, at i vores virksomhed, der kører vi opmærksomt, og det er ok, at du ikke svarer din mobil, når den ringer. Det handler om at passe på sine medarbejdere og i øvrigt også spare nogle penge, siger Lisbeth Sahl.

Virksomhederne Dong Energy og Carlsberg har allerede været med i kampagnen sidste efterår som pilotprojekter. Det har vist sig, at den løftede pegefinger til de ansatte bærer frugt.

Også Falck har været tilknyttet en kampagne hos rådet. Falck stiller krav til deres ansattes kørsel for at spare penge, men først og fremmest for at sikre sig, at deres medarbejdere kører ordentligt og sikkert.

- Vi ser vores medarbejdere som rollemodeller i trafikken. Folk lægger mærke til vores Falck-køretøjer, og derfor er det vigtigt, at vi kører efter færdselsreglerne og miljømæssigt korrekt.

- Og selvfølgelig sørge for at medarbejderne kommer sikkert hjem efter deres arbejdsdag, siger Jan Ankersen, projektleder hos Falck.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress