Af Ritzau - 29/08-16 07:16

Så meget kan du spare ved at købe en demobilSå meget kan du spare ved at købe en demobil

Det kan ofte lade sig gøre at få en klækkelig rabat ved at købe en bil, der har været brugt til demokørsel. Men det gælder om at se sig for.

Det kan være dyrt at købe ny bil, men nye bilejere kan skære toppen af udgiften, hvis de køber en udstillingsmodel, der har været brugt til prøvekørsel.

En demobil er typisk under et år gammel og har kørt under 10.000 kilometer, når den står hos forhandleren. Og fordi bilen ikke er helt ny, men kun næsten, kan køberen typisk få en kontantrabat, siger Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef i Autobranchen.

- Som udgangspunkt får du mere bil for pengene, hvis du køber en demobil, siger hun.

Det samme mener Allan Skytte, forbrugerøkonom i FDM. Han fremhæver et klassisk rabateksempel på en to måneder gammel Skoda Octavia Combi, som havde kørt 4000 kilometer som demobil.

Her fik køberen ni procent i rabat svarende til 29.000 kroner.

Havde Skodaen været fabriksny, ville køber kun kunne forvente tre til syv procent rabat svarende til mellem 11.000 og 24.000 kroner, når der tages højde for ekstraudstyr, vurderer Allan Skytte.

Men selv om en demobil, der kun har kørt få kilometer og kommer med en klækkelig kontantrabat, ligner et godt tilbud, er det vigtigt at tænke sig om, påpeger Casper Schad, advokat i FDM.

- Der er generelt gode muligheder for at få rabat på nye biler, så derfor skal man passe på, at man ikke bare bliver tilbudt den "almindelige" rabat, når man køber en demobil, siger han.

På fabriksnye biler kan man ifølge bilportalen Autooffer forvente to procent rabat på biler til under 100.000 kroner, syv procent rabat på biler mellem 150-250.000 kroner og otte procent rabat på fabriksnye biler til mellem 250-500.000 kroner.

- Køber man en demobil, skal man forlange en større rabat end det, mener Allan Skytte.

Ved forhandlinger om rabatten på en demobil, er det vigtigt at være særlig opmærksom på, om bilen har kørt demokørsel længe. Især hvis du har planer om at sælge bilen igen.

Du kan nemlig risikere, at bilen i løbet af sine år som demomodel har mistet stor værdi.

Ifølge FDM taber en almindelig bil 21 procent i værdi det første år. Set i det lys kan rabatten, hurtigt blive for lille.

Man skal især tænke sig om, hvis man har øje på en ældre model, mener Lisa Sandager Ramlow fra Autobranchen.

- Det er ikke smart at købe sidste års model med et lille nedslag i prisen, hvis der allerede er kommet en ny model på gaden. For så taber den ældre bil hurtigt værdi. Men det er altid en vurdering, som den enkelte forbruger må tage med sig selv, siger hun.

Bedst er det at undersøge prisen hos forskellige forhandlere, og se om prisen ligger over eller under gennemsnittet.

Fakta: Ulemper ved en demobil:

- Hvis du køber en demobil, skal du holde dig for øje, at noget af fabriksgarantien kan være væk.

- Du kan risikere at miste en stor del af bilens værdi, hvis den totalskades indenfor det første år. Forhandleren er registreret som bilens første ejer, så reelt køber du en brugt bil, og kan derfor ikke få fuld erstatning, som hvis bilen havde været ny.

- En demobil kan have en ridse i lakken eller et stenslag, som man typisk ikke kan klage over, efter bilen er købt. Derfor er det vigtigt at se bilen grundigt efter.

Kilde: FDM

/ritzau/FOKUS

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress