Af Ritzau - 11/10-16 16:46; Opdateret: 11/10-16 19:03

Jakob Scharf om anmeldelse: Det tager jeg med sindsroJakob Scharf om anmeldelse: Det tager jeg med sindsro

Tidligere PET-chef Jakob Scharf mener, at "Syv år for PET" er en ordentlig og sober bog.

storybild

Den tidligere chef for Politiets Efterretningstjeneste Jakob Scharf tager det med ophøjet ro, at han er blevet politianmeldt af sin tidligere arbejdsgiver for at have overtrådt sin tavshedspligt. (Billede: Scanpix/Jeppe Bøje Nielsen)

Den tidligere chef for Politiets Efterretningstjeneste (PET) Jakob Scharf tager det med ophøjet ro, at han er blevet politianmeldt af sin tidligere arbejdsgiver for at have overtrådt sin tavshedspligt.

- Det er en undersøgelse, jeg imødeser med sindsro, og som jeg gerne bidrager til, skriver Jakob Scharf i en mail til Ritzau.

PET vurderer, at Jakob Scharf har overtrådt sin tavshedspligt for sin medvirken i bogen "Syv år for PET". Det skriver PET på sin hjemmeside.

- Som jeg efterhånden har sagt mange gange, så har jeg valgt at lade mig interviewe til Morten Skjoldagers bog "Syv år for PET", fordi der er tale om en ordentlig og sober bog om forhold af samfundsmæssig betydning, skriver Scharf.

Bogen baserer sig delvist på interviews med Jakob Scharf om hans tid i spidsen for den danske efterretningstjeneste.

- Det har været afgørende for mig, at bogen på ingen måde vil kunne skade statens sikkerhed, og jeg har i forbindelse med min egen medvirken til bogen været meget opmærksom og påpasselig i forhold til at overholde min tavshedspligt, lyder det fra Jakob Scharf.

Københavns Politi bekræftede tirsdag, at det havde modtaget en anmeldelse fra PET, og at sagen vil blive efterforsket.

Oprindeligt skulle "Syv år for PET" være udgivet 17. oktober. Men det satte et fogedforbud et foreløbigt stop for torsdag 6. oktober. Forbuddet blev nedlagt efter ønske fra PET, som frygtede, at bogen indeholdt fortrolige oplysninger.

Også Radio24syv, boghandlere samt dagbladet Politiken og Ekstra Bladet kan have brudt loven ved at offentliggøre dele af eller hele bogen.

Radio24syv omtalte indholdet af bogen 7. oktober, mens en stribe boghandlere samme dag solgte et antal eksemplarer. Søndag gik Politiken et skridt videre, da avisen i en særsektion trykte hele den omstridte bog.

Politikens chefredaktør, Christian Jensen står dog ved dagbladets kontroversielle beslutning.

- Politiken har i denne sag valgt at forsvare princippet om, at medier kan trykke journalistisk indhold uden at sende det til godkendelse hos myndigheder og andre magtinstanser først.

- Den beslutning står jeg ved, siger chefredaktøren til Politiken.dk.

Hos Radio24syv kalder ansvarshavende chefredaktør Jørgen Ramsskov, anmeldelsen for "komisk":

- Jeg mener ikke, at vi har gjort andet end at passe vores journalistiske arbejde, siger Jørgen Ramsskov til Ritzau.

Samme holdning deler Poul Madsen, ansvarshavende chefredaktør for Ekstra Bladet. Ifølge ham er det meget uklart, om Ekstra Bladet overhovedet er en del af anmeldelsen.

Han synes, at det er underligt, at der foreligger en koncernanmeldelse af JP/Politikens hus i stedet for at følge medieansvarsloven i Danmark, som ifølge ham er, at det er den enkelte chefredaktør, der er ansvarlig.

- Alene det, at jeg i dag kan være i tvivl om, hvorvidt jeg er politianmeldt eller ej, siger en helt masse om, hvor amatøragtigt PET har håndteret denne her sag, siger han til Ritzau.

PET har ikke ønsket at udtale sig.

/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress