Af Ritzau - 04/10-16 07:40; Opdateret: 04/10-16 09:33

Facebook i indirekte censur af forfatters hjemmesideFacebook i indirekte censur af forfatters hjemmeside

Facebook fjerner link til forfatter Peter Øvig Knudsens hjemmeside: Den indeholder et bart bryst.

storybild

Det blev tilsyneladende for meget for Facebook, da forfatter Peter Øvig Knudsen lagde en annonce på Facebook som reklame for sine nye bog. (Billede: Scanpix/Sophia Juliane Lydolph)

Som en del af en annonce for Peter Øvig Knudsens nye bog om 80'ernes BZ-bevægelse er et billede af en ung kvinde med bare bryster, som deltager i en nøgenhappening i 1983.

Det er tilsyneladende for meget for Facebook. Da forfatteren forsøgte at lægge annoncen på Facebook som reklame for bogen, blev den censureret af den amerikanske teknologigigant, skriver Jyllands-Posten.

Begrundelsen er, at Peter Øvig Knudsen på sin egen hjemmeside, som han linker til i annoncen, overskrider Facebooks regler om forbud mod nøgenhed.

Det overrasker Mads Kæmsgaard Eberholt, som er forsker i sociale medier på Roskilde Universitet.

- Her er vi jo ude i, at Facebook nu begynder at diktere, hvad folk bruger deres egne hjemmesider til. Og det har jeg faktisk ikke hørt før, siger han til Jyllands-Posten.

- Det betyder i realiteten, at Facebook er begyndt at censurere uden for deres eget reservat på det frie internet, siger han til Jyllands-Posten.

I 2012 i forbindelse med udgivelsen af Peter Øvig Knudsens bog "Hippie", blev forfatteren blokeret af Facebook, efter at han havde lagt en række nøgenbilleder fra blandt andet Thy-lejren op på sin Facebookside.

Peter Øvig Knudsen har nu i stedet oprettet en censureret hjemmeside uden billedet af den unge kvinde fra nøgenhappeningen.

- Er der en slags mellemstation, som vi så kun bruger til det formål. Og man kunne selvfølgelig med god ret hævde, at jeg bare kunne lade være være med at annoncere - eller booste - på Facebook. Men der er jeg sat lidt skakmat, siger forfatteren.

- De fleste af mine læsere er på Facebook, så det er der, jeg når dem bedst, ligegyldigt hvor problematisk jeg end synes, at Facebook er, siger Øvig Knudsen.

85 procent af den danske befolkning har en profil på Facebook.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress