Af Ritzau - 01/11-16 12:16; Opdateret: 01/11-16 13:26

Hvad er dog det? Se logoet til EM i DanmarkHvad er dog det? Se logoet til EM i Danmark

Et nyt bygningsværk i København bliver det ene af 13 loger for fodbold-EM i 2020, som blandt andet skal spilles i hovedstaden.

storybild

Cirkelbroen over Christianshavns Kanal åbnede sidste år. Nu er den valgt til dansk logo for EM om fire år, hvor København er en af i alt 13 værtsbyer. (Billede: per Kjærbye)

Cirkelbroen i København vil pryde det danske logo, når der om fire år skal afholdes EM i fodbold.

Tirsdag blev den lille inderhavnsbro, der er tegnet af den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, præsenteret ved et arrangement i det kongelige bibliotek Den Sorte Diamant.

Fire EM-kampe skal spilles i Parken i 2020 ved slutrunden, der er spredt ud over 13 europæiske værtsbyer.

LÆS OGSÅ: Skør UEFA-brøler: Flytter København til udlandet


Temaet for byernes logoer er broer, og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er godt tilfreds med valget af Cirkelbroen.

- Ligesom Den Lille Havfrue er et internationalt brand for København, så håber og tror jeg på, at Cirkelbroen kan blive et moderne udtryk for byen, siger Frank Jensen.

LÆS OGSÅ: U21-EM får DBU til at droppe ligalandsholdet igen

- Jeg er glad for valget af Cirkelbroen, som vi åbnede sidste år, og som er tegnet af en af nutidens mest internationalt anerkendte kunstnere.

Overborgmesteren er godt tilfreds med, at Det Europæiske Fodboldforbund, Uefa, har spredt EM-turneringen ud til mange lande. Det skyldes, at slutrunden har 60 års jubilæum.

- Vi får tre gruppekampe og en ottendedelsfinale, og vi havde jo nok aldrig fået et EM til Danmark uden det særlige koncept, siger Frank Jensen.

De fire kampe er sandsynligvis også en god forretning for hovedstaden.

LÆS OGSÅ: Se Ronaldo og stjernerne gå Halloween-amok

- Nogle mener, at det giver indtægter på 100 millioner kroner til byen, men der er også omkostninger forbundet med det.

- Vi skal give DBU (Dansk Boldspil-Union, red.) et tilskud på 7,8 millioner kroner, og så skal vi gøre rent de steder, hvor fansene opholder sig.

- Men hvis vi får 100 millioner kroner ind, så er det en god investering, siger Frank Jensen.

LÆS OGSÅ: TV: What? Ronaldo appellerer for offside - mod holdkammerat

Derudover vil København blive brandet i det meste af verden.

- De aftener, hvor der spilles i København, vil byen være i fokus.

- Folk vil følge med og se billeder af Parken, byen og fankulturen. I min egen familie er det sådan, at vi følger kampene, men vi følger også med i kulturen, siger han.

KLIK HER FOR AT FÅ DE BEDSTE FODBOLDNYHEDER FRA MX.DK

LÆS OGSÅ: QUIZ: Hvor godt kender du stjernernes kroppe?

LÆS OGSÅ: QUIZ: Kender du fodboldklubbernes logoer?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress