Af - 22/02-16 09:03

Det er på spil i dag for Kevin Magnussen og coDet er på spil i dag for Kevin Magnussen og co

I dag starter Formel 1-holdene årets første test i Barcelona. For Kevin Magnussen gælder det om at lære sin nye bil at kende.

storybild

Kevin Magnussen ved afsløringen af den nye racer. (Billede: Polfoto)

For Kevin Magnussen er ventetiden snart forbi: Et lille år siden han sidste gang kørte en Formel 1-bil skal han nu (snart) i gang igen. De kommende fire dage gælder det dog hverken rekord-tider eller hæder for den danske formel 1-kører.

- Renault skal først til at dyppe tåen i vandet. Vi kan ikke lægge noget i Kevins eller Palmers tider, siger John Nielsen, der er tidligere racerkører og nuværende ekspertkommentator på TV 3 Sport.

LÆS OGSÅ: Magnussen må se teamkollega køre først i Barcelona

I første omgang må Kevin Magnussen dog nøjes med at kigge på. Der er fire test-dage i Barcelona i denne uge, og de to første går til danskerens hold-kammerat, Joleyn Palmer. Det er kun godt, set med danske briller, mener John Nielsen.

LÆS OGSÅ: Sportschef: Magnussen er i gode hænder hos stjernemager

- For Kevin er det positivt, at han ikke skal køre første dag. Ham der kører der, kommer til at køre meget mindre. Først på tredjedagen, kan man begynde at putte kilometer på bilen, for der er alle børnesygdommene væk, siger han.

Teknisk redaktør på motorsportsmagasinet Autosport, Gary Anderson, tager den sammenligning et skridt længere tilbage:

- De første få omgange i en ny bil er ligesom at være tilstede ved et barns fødsel. Det her er når alt kommer til alt en ny baby, og man ved faktisk lige så hurtigt, som man gør med sine børn, om alt er ok eller ej, siger han til Autosport.


Hvad skal Renault i Barcelona?

1.Udrydde børnesygdomme


Sikre det grundlæggende: At hjulene ikke skraber på, at bilen kan skifte gear, teste støddæmperne og så videre. John Nielsen: Den første dag lærer man ingenting"


2.Sikre sig at bilen gør som forudset:

Alle data fra første test bliver sammenlignet med de teoretiske data fra vindtunnellen og simulatoren. John Nielsen: "Det er det vigtigste, for så ved man, at man kan udvikle på bilen i vindkanalen."


3.Optimere aerodynamikken

Der er kort tid til første grandprix, men stadig tid nok til små forbedringer. Bilerne får monteret udstyr, der måler vindens flugt henover bilen. John Nielsen: Man giver den en særlig maling på chassiset, som vinden trækker striber I"


LÆS OGSÅ: Lykkelig Kevin Magnussen: - En utrolig følelse

LÆS OGSÅ: Renault-boss: Magnussen var vores andetvalg

LÆS OGSÅ: Medie: Syg sexstalker chikanerer Kevin og hans kæreste

LÆS OGSÅ: Magnussen-boss holder døren åben for Alonso-retur

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress