Af Ritzau - 06/06-16 18:33

Valgren er glad for rolig arbejdsdag trods førertrøjeValgren er glad for rolig arbejdsdag trods førertrøje

Sprinterholdene lod Michael Valgren og co. få en forholdsvis rolig dag på 1. etape af Critérium du Dauphiné.

storybild

Michael Valgren agerede som vanligt skjold for Alberto Contador, da Dauphiné-rytterne tilbagelagde 1. etape. Arkivfoto. (Billede: Scanpix/Thomas Sjoerup)

Efter Alberto Contadors sejr på bjergprologen søndag i Critérium du Dauphiné var der lagt op til, at Tinkoff-holdet skulle tage styringen på 1. etape.

Men et tidligt udbrud, som fik et forspring på over fem minutter, tvang sprinterholdene frem på den relativt flade etape, og det var Michael Valgren (Tinkoff) glad for.

- Vi brugte to mand til at føre de første 70 kilometer, og så fik vi hjælp derfra. Efter det førte vi egentlig ikke førend til sidst, hvor vi skulle holde Alberto ude af problemer, siger Valgren.

Han er en af de vigtigste ryttere som skjold for kaptajnen Contador, og en nogenlunde rolig arbejdsdag kan komme Valgren til gode senere i løbet.

Spørgsmål: På hvilke etaper bliver du vigtigst for Alberto Contador?

- Alle etaperne. Jeg skal både føre på det flade og opad, så det er alle sammen. Det er det værste for os allroundryttere. Vi skal føre over det hele, mens andre først skal føre til sidst, lyder det fra den 24-årige dansker.

Valgren åbnede løbet med en nogenlunde bjergprolog, som han var tilfreds med efter omstændighederne.

- Jeg kørte en semigod bjergprolog. Jeg var en lille smule skuffet, for der var ikke helt hul igennem til benene, men jeg kom også fra seks uger uden løb, så jeg skal lige i gang, siger Valgren, der ellers melder om god form.

- Jeg har været rigtig godt kørende lige siden Paris-Nice. Jeg var rigtig stærk i Baskerlandet Rundt og i klassikerne, og jeg håber, at jeg kan tage den moral, jeg har opbygget, med ind her i Dauphiné.

Mandagens etape blev vundet af den franske sprinter Nacer Bouhanni (Cofidis).

Tirsdag gælder det den første bjergafslutning, når rytterne skal forcere bjerge i både kategori-2 og kategori-3 på etapens afsluttende kilometer.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress