Af Ritzau - 28/11-16 10:23

DIF: Et stærkt regeringsgrundlag for idrættenDIF: Et stærkt regeringsgrundlag for idrætten

DIF roser nyt regeringsgrundlag, som vil arbejde for en befolkning, som motionerer og er aktive i foreninger.

storybild

DIF-formand Niels Nygaard ser frem til at finde ud af, hvad dansk idræt kan få ud af den nye trekløverregering. (Billede: Scanpix/Henning Bagger)

Dansk politik er præget af et hav af ministerrokader og et helt nyt regeringsgrundlag.

Det vækker begejstring hos Danmarks Idrætsforbund (DIF), som forventer flere penge til de danske foreninger og forbund.

I regeringsgrundlaget står der, at regeringen gennem den fremtidige fordeling af udlodningsmidler vil styrke det frie foreningsliv.

Siden den nye spillelovgivning blev indført i 2012, er finansieringen gået tilbage for idrætsforeningerne.

DIF-formand Niels Nygaard vurderer, foreningerne kan se frem til en genopretning af økonomien, som vil gavne den danske befolkning i form af bedre idrætstilbud.

- Det er et rigtigt godt regeringsgrundlag set med idrætsbriller. Vi er glade for, at regeringen giver en genopretning af økonomien til foreningslivet høj prioritet.

- Vi forventer derfor, at vi hurtigt kan få lavet en aftale - gerne inden jul. Det vil være en god julegave til foreningslivet, siger Niels Nygaard i en pressemeddelelse.

DIF roser også regeringen for at dele visionen om, at flere bevæger sig i hele livet, som direkte nævnes i regeringsgrundlaget.

Det fælles mål er, at 50 procent af befolkningen skal være medlem af en idrætsforening, samt at 75 procent af befolkningen skal være idrætsaktive i 2025.

- Vi arbejder målrettet på at få endnu flere danskere til at være fysisk aktive. At det nævnes i regeringsgrundlaget er en stærk opbakning til det ambitiøse projekt og viser, at det har den højeste politiske bevågenhed.

- Vi glæder os til samarbejdet med regeringen om at få verdens mest idrætsaktive befolkning, lyder det fra Niels Nygaard.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress