Af Lars Dinesen - 12/05-15 21:52

Århundredets boksekamp sætter nye tv-rekorderÅrhundredets boksekamp sætter nye tv-rekorder

På verdensplan blev boksekampen Mayweather mod Pacquiao købt for cirka 3,32 milliarder kroner.

storybild

(Billede: Polfoto/AP/Isaac Brekken)

Det var døbt som "århundredets boksekamp", da amerikaneren Floyd Mayweather mødte filippineren Manny Pacquiao i bokseringen tidligt om morgenen dansk tid søndag 3. maj. Og det blev da også til århundredets indtjening på tv-fronten.

Alene i USA blev kampen købt for 400 millioner dollar, hvilket svarer til 2,66 milliarder kroner. Det er næsten en tredobling af den hidtidige rekord på 150 millioner dollar, som blev sat, da Canelo Alvarez boksede mod samme Mayweather i 2013

Det oplyser kampudbyderne Showtime og HBO tirsdag ifølge Reuters.

Det er dog bokserne, der tager langt størstedelen af kagen. De to udbydere deler kun 7,5 procent af provenuet.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Århundredets boksebrag skulle have været udsat

Med indtægter fra billetsalg og internationale tv-rettigheder forventes det samlede provenu at løbe op i 500 millioner dollar, cirka 3,32 milliarder kroner.

Boksekampen skulle i USA såvel som i Danmark købes gennem pay-per-view, hvilket betyder, at kampen ikke kunne ses på normale kanaler i en tv-pakke, men skulle tilkøbes som en ekstra service.

Prisen for kampen i HD-kvalitet kostede 99 dollar i USA, cirka 657 kroner. I Danmark kostede kampen 499 kroner.

LÆS OGSÅ: To personer sagsøger Pacquiao for at skjule skade

De mange tv-seere fik maksimal kamptid for pengene. Kampen gik alle 12 omgange ud, og Floyd Mayweather vandt kampen mod Manny Pacquiao på point.

4,4 millioner amerikanere havde valgt at købe sig adgang til kampen i den ene eller anden kvalitet. Det er også en kraftig forøgelse af den tidligere rekord fra 2007.

Dengang havde 2,48 millioner amerikanere købt sig ret til at se Oscar De La Hoya, der tabte mod Mayweather.

LÆS OGSÅ: Pacquiao overvejede at droppe boksebrag med skulderskade

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress